20150304

Mera ordnande. Del 4/100

Jag lovar, alla 100 inläggen ska inte handla om sjukdomsrelaterade saker. Men man stöter på så mycket grejor som är knepiga, som man inte behövt fundera på när allt bara fungerar. Som det här med sjukskrivning till exempel.
Jag har inte varit sjukskriven sedan 2002. Det är eoner av tid, särskilt som vi gått och går igenom ett paradigmskife mellan post-industriella tidsåldern och IKT-revolutionen. Dessutom har det ju kommit nya regler om att arbetsgivaren skall betala de två första veckorna och sånt.
Jag fick med mig läkarintyg från sjukhuset att skicka till min arbetsgivare. "Vi har skickat intyg till Försäkringskassan elektroniskt". Elektroniskt?? Ni har skickat mail alltså?? Varför kunde ni inte skickat det "elektroniskt" till min arbetsgivare också då??
När jag kom hem efter min långa sjukhusvistelse väntade ett tjockt kuvert från Försäkringskassan på mig. Det visade sig vara tre sidor blankett för "ansökan om sjukpenning" från dag 15. Tre sidor blankett och sex sidor instruktioner om hur de skulle fyllas i. 
Första sidan på blanketten inleddes med att det var mycket enklare och smidigare om man loggade in på forsakringskassan.se med sin e-legitimation eller mobilt bank-id. Jamen lysande, tänkte jag ju och letade rätt på inloggen till mobilt bank-id som jag skaffade för jättelängesedan. Det visade sig att det var så länge sedan så inloggen hade gått ut i datum. Jag har inte haft så värst mycket användning för det där bank-id't, kan jag säga. Och trots idoga försök gick det inte att uppdatera eller skaffa en ny utan att logga in på internetbanken först. På datorn, inte paddan som jag just nu sitter med.

Puh! Jag är ju sjuuuk!!!! Orka!!!

Nu letar jag rätt på en kulspetspenna och fyller i pappersblanketten. Jag har nog några frimärken här nånstans...

Inga kommentarer: