20170412

Jag och min crock-pot. Del 43/100

Medan påsk-köttbullarna bubblar färdigt i "pottan" tänkte jag dela med mig av mitt brödrecept, som jag nu har prövat några gånger.

När jag bakar är det efter Cajsa Warg-principen, allt är i princip utbytbart utom jäst och salt.

Alltså:
1 pkt torrjäst
1/2 - 1 tsk salt
2 msk socker (använder du sirap, ta i det tillsammans med vattnet nedan)
6-7 dl mjöl (kan blandas upp med kruskakli, grovt mjöl etc men minst 1/3 ska vara vetemjöl)
brödkrydda efter smak
  - blandas i bunke eller matberedare. Tillsätt
3 dl kallt vatten
1 msk olja
  - bearbeta degen så att den blir formbar. Vill du grädda brödet så fort som möjligt låter du det jäsa en halvtimme i rumstemp i bunken, knåda och forma en limpa som läggs på bakpapper i pottan. Sätt på högt läge i 3 timmar. Lyft inte på locket under tiden. Låt svalna på galler under bakduk.

Vill du ha färskt bröd på morgonen ställer du bunken med deg i kylen och tar fram och formar en limpa innan du ska lägga dig. Lägg på bakpapper i pottan. Sätt en timer så att tillagningen startar tre timmar innan du tänker gå upp morgonen efter, beräkna att brödet behöver svalna under bakduk minst en halvtimme före frukosten!


Inga kommentarer: