20060821

Pippi Långstrump och jag

I dessa dagar fylls tidningarna av annonser om "back to school"-prylar och -kläder. Däremellan trängs artiklar som analyserar problem som kan dyka upp efter semestern, både i personliga relationer och när man kommer tillbaka till ekorrhjulet på jobbet. Som "alla andra" gör.

Jag får konstiga associationer ibland.

Pippi Långstrump är en sådan.

Att få gå i skolan för att få höst-, jul- och påsklov tycks just nu inte alls så långsökt. Trots att man måste stå ut med lite "pluttifikation". Eller, i överförd bemärkelse, att få jobba för att kunna njuta av lediga helger och så småningom semester... Det har inte varit så mycket av det under de senaste somrarna.

Förra året vid den här tiden började jag så smått få ångest för metodkurs och c-uppsatsen. Den tiden vill jag inte ha tillbaka. I våras var jag så trött under en period att jag var nära att hoppa över en kurs mitt i terminen. Tack vare gulliga kompisar och uppmuntrande lärare gjorde jag tack och lov inte det - de kurserna var några av de mest praktiskt nyttiga under hela utbildningen, tror jag nu efteråt. Och nu har jag mina fullständiga fil kand-papper i näven.

Att veta att massor av akademiker går utan jobb är en otrolig stressfaktor och energitjuv. Hur motiverar man sig till att skriva den 37-e ansökan, när man vet att det finns MKV-are som sökt 250 jobb utan att få något?

Jag är dessutom otroligt priviligierad som har "kappsäcken med guldpengar" i form av ytterligare en som försörjer familjen, samt ordnad bostad och familjesituation. Jag ÄR tacksam för det, det är jag verkligen! Egentligen behöver jag inte ha panik om jag inte får jobb inom ett halvår. Men det har jag ändå.

Så jag fortsätter att lusläsa mailen som kommer från "merajobb.se". Drömmen är ett lagom jobb som tillträds typ 1/10, som jag får typ nu - så jag får några veckor då jag verkligen kunde koppla av och hämta in en massa som jag inte kan koncentrera mig på nu. Komma igång med gympa, gå ut i skogen, göra om min hemsida (evalution) och sådant.

Det är ju inte så att jag är sysslolös. Nu skall jag ta en tallrik skokräm och mjölk och gå ut och leta rätt på en spunk.

Inga kommentarer: