20140605

Dag 97 - Upphämtningsrace

Som gjort för en upphämtningsdag! Det regnar ute och jag har sedan länge tagit ledigt denna dag, just för att hinna fixa lite hemma utan att behöva skynda mig att plocka undan och sticka iväg någonstans.

Började redan igår med att sätta rabarbersaft som ska stå i ett dygn för att sedan kokas med socker och hällas på flaska. Se recept här http://matgeek.se/2013/05/28/klassisk-rabarbersaft/- det är första gången jag gör den så jag hoppas att den blir god! Av det avsilade krafset tänkte jag koka kräm, här slängs inget.

Jag satte också en surdeg utan recept. Ett hett tips är att koka upp "nakenkorn" med vatten och skålla rågmjöl med blandningen, lite honung och salt, sedan blanda ner surdeg, torrjäst och vetemjöl så det går att hantera. Dessutom hade jag en skvätt turkisk yoghurt kvar i kylen som fick åka ner. Och ett par rivna morötter. Här slängs inget, som sagt. Kunde varit lite äppelmos annars. Surdeg gör jag efter recept på rågmjölpåsen och fryser in i lagom doser (surdegshotell är bara nys! Surdeg sover lika gäna i frys och vaknar snällt när man tinar den!) och blandar en omgång på ca 1,5 dl med 50 g jäst till en sådan här omgång (typ en liter degspad om man inte håller på med skållning och sånt). Det fick stå i rumstemp i ca 1 dygn och nu gräddas det och bakas upp så fint i het ugn.


Eftersom jag lyckats köpa ett fint ekologiskt jordnötssmör som familjens jordnötssmörälskare inte tyckte var gott, så rörde jag ihop en jätteenkel småkaka av det, för att utnyttja ugnsvärmen. Tyckte det såg ut som riktiga godiskakor... Det är också första gången jag testar, så vi får väl se vad det blir.

Nu tänkte jag även sätta en omgång flädersaft av blommor jag har kvar i frysen - det är ju snart dags att plocka nya - och så städa lite i frysen för att göra plats för saft och bröd. Jag fryser saften i begagnade sirapsflaskor. (För här slängs ju inget, som sagt...:))

När alla kakor är bakade blir det makaronpudding på eftervärmen och sedan ska jag så småningom leverera en balklänning som jag har hjälpt en liten vän att justera - lägga upp - inför niornas bal om 1 1/2 vecka. Ja, det är sant, i den här staden har NIORNA bal... Kanske tar jag med mig barnbarnet dit så hon får klappa en eller annan katt.

Jaha, vi får se hur mycket jag hinner av det jag har tänkt i övrigt. Så här kl 10 på förmiddagen ligger jag i alla fall i fas...!



Inga kommentarer: