20140703

På väg hem igen

Efter en dryg timme på hamnplan har vi så rullat ombord den lille gröne och intagit ett bord på "restaurangtorget". 

Mitt resesällskap, "bröderna Brothers", vill trots det lite tråkiga vädret stå ute på däck och se när färjan lägger ut. Själv har jag tagit en huvudvärkstablett och bevakar bordet och platserna så vi får sitta.

Fenomenet Almedalen är verkligen ett evenemang som kräver lite utvärdering när man åker därifrån. Direkt vid ankomsten kastas man in i en torktumlare av intryck och "påtryck" som väller över en från alla håll. Man förväntas bilda sig en åsikt om saker och problemställningar som man inte visste fanns - och det mesta får faktiskt passera "utan åtgärd", som det heter. Det är väldigt intressant att ta del av alla synpunkter och resonemang, även om man håller med långt ifrån alla. Då och då bestämmer jag mig för vad jag tycker och lägger i en boll för att svara på "dagens fråga" eller skriver på en namnlista för eller emot något. Kanske blir världen lite, lite annorlunda? Likaväl som när jag köper ett par liter ekologisk mjölk...

Det är roligt att se hur olika organisationer jobbar. Och i vilken grad man representerar sin organisation, som besökare respektive "utställare" när man rör sig mellan programpunkterna. Med mina yrkesskador kan jag inte annat än observera hur olika informationsavdelningar och PR-byråer har tänkt inför sin medverkan här. Att plocka på sig ett varierat utbud av "give-aways" hör till. I år blev det bl a solglasögon, plåster, handsprit, hopvikbara vattenflaskor, fikakupong (kaffe latte med muffins!) och nyckelringar. Förutom det vanliga utbudet av godis, pennor, trycksaker och vattenflaskor.

Något som förvånar mig och som jag vet från säker källa är att inte alla som får sin resa betald har någon form av motprestationskrav. Jag vill ju tro att alla som är här på något uppdrag åtminstone går på ett par programpunkter/dag plus i förekommande fall på sin partiledares tal i själva Almedalen. Men skulle jag skicka hit folk från ett parti, organisation eller företag så skulle jag kräva en minimal basinsats av att t ex bära ett märke/tröja/jacka med logga på när man rör sig i staden, och att åtminstone under ett par timmar av vistelsen hjälpa till med att t ex dela ut material eller bemanna en monter. Dessutom delta vid relevanta debatter etc, inte alltid för att säga något utan för att observera och ta in.

Men det är ju vad jag tycker, själv har jag aldrig varit i den sitsen att jag har fått resa och uppehälle betalt, eller att jag fått skicka iväg någon hit. Så vad vet jag??

Jag reser hit på egen bekostnad och ser det som fortbildning. Egentligen kunde jag kanske bokföra omkostnaderna i mitt företag, men då skulle jag ställa jättehöga krav på mig själv att närvara på mycket mer än jag gör i frågor om media, digital utveckling och PR... (Och gå i profilkläder!)

Inga kommentarer: