20170326

Tankar i vårstädningen. Del 26/100

Ja, nu var det knappast vårstädning eller ens veckostädning jag ägnade mig åt idag. Bara en snabb avtorkning av köksgolvet.

I höstas medan vi var borta på en semesterresa passade vår hyresvärd på att lägga nytt golv i köket och tvättstugan. Ja, vi visste förstås om det och hade t o m fått välja mattor. Så vi var bara glada för att det blev gjort medan vi var ur vägen, och slapp kliva över hantverkare i de områden i hemmet där det är som mest bökigt att renovera.

Nu har vi alltså ett lättskött gråmelerat golv i tvättstugan (som också är köksingång) med angränsande toalett och ett snyggt svartvitt golv i köket. Förut var det samma matta på dessa ställen.

Jag är väldigt nöjd med att vi inte har det rutiga golvet i hela utrymmet.  Fast det är väldigt snyggt skulle det också varit VÄLDIGT rutigt och lite för mycket av det goda. Dessutom syns vartenda litet "bôs", som det heter här, på de vita rutorna och kräver att man håller efter det hela tiden, med sopborste eller dammsugare samt mopp. Jag har också insett fördelen med våtservetter för städändamål, för akuta utryckningar.

Är det så mycket "bôs" på de vita rutorna så måste det ju vara lika mycket som inte syns på de svarta också, misstänker jag, vilket såklart medför att det blir lika mycket gnuggat på hela golvet. Det är ju även väldigt svårt att bara städa de vita...

Inga kommentarer: