20060523

Jag erkänner!

Läste i GP nu på morgonen att filmen DaVinci-koden spelade in 1,64 MILJARDER kronor världen över de första dagarna (den hade premiär i fredags). I Sverige gick 120 000 människor på den, Sonys bästa öppningshelg i Sverige någonsin enligt Metro. Fatta hur myckert pengar det rör sig om!

jag erkänner; några av de kronorna var mina...

Vi var i Skövde i lördags och såg den. Mest för att kolla hur man hade fått till en sammanhängande bildsatt handling av bokens historia, som jag minns som mest springande runt och jagande hit och dit (det var ett tag sedan jag läste den.) Kärnfrågan, som många blivit så upprörda över, teologin och de hemliga sällskapens vara eller icke vara, bryr jag mig inte om. En tro som inte klarar att ifrågasättas är inte mycket att ha.

Måste säga att filmen var riktigt bra, till och med bättre än boken på att berätta själva storyn. Visserligen fanns mycket av springandet och jagandet kvar och personskildringarna var precis lika platta som i boken (man får en känsla av "Fem knäcker DaVinci-koden"). Ibland skrevs publiken vissa saker på näsan då personerna förklarar saker för varandra på ett överdrivet pedagogiskt sätt, eller då man flera scener i rad får se en röd telefonkiosk OCH en dubbeldäckarbuss och i nästa scen kommer en kvinnlig polis med den typiska svart-vita hatten pratande utpräglad cockney-dialekt - om man fortfarande inte har fattat att man är i London... Samma sak med Eiffel-tornet och Louvren i Paris. Men, men. Den amerikanska publiken ska väl också ha sitt.

Hur som helst är det ett genialiskt drag att placera en amerikan, en fransyska och en engelsman i en actionhandling som utspelas i både Frankrike och England samt inbegriper kristenheten, i synnerhet den världsomspännande katolska kyrkan med glimtar från Vatikanen och Spanien, och dessutom hemliga sällskap. Det hade kunnat handla om vad som helst. Snacka om att håva in hela WASP-publiken! (White, anglo-saxon protestants) Tom Hanks och Audrey Tautou borgar även för både medelålders mäns och kvinnors intresse och identifikation.

Smart, Dan Brown & filmteam!

Inga kommentarer: