20070212

Skillnad på skit och pannkaka...

Till slut hittade jag ett gammalt kvitto och skrev ned lösningen. Varför jag kom på den just då vet jag inte. Men helt plötsligt föll alla pusselbitarna på plats och känslan av glädje och stolthet spred sig i kroppen.
Det var först på kvällen, när jag råkade se mig i spegeln, som jag förstod vad det egentligen handlade om – passionen. Det är den som driver mig och mina kollegor framåt och får oss att vända ut och in på problemen ända tills vi hittar lösningen.


Vi förutsätter att du är en god kommunikatör och en utåtriktad person som tycker om att samarbeta och är duktig på det. För att fungera i denna roll krävs även en god pedagogisk förmåga...

Texterna ovan är hämtade ur två olika platsannonser som blivit mig tillsända av "intelligenta agenter" (små spindlar som klättrar omkring på nätet och letar rätt på annonser om precis de jobb jag skulle kunna söka och utföra).

Man kan även hitta formuleringar som "du brinner för inredning" och "du är en social person". Ibland undrar man om det över huvudtaget är någon idé att ta macheten och hugga sig igenom djungeln av rena floskler. Det är slöseri med den energi som jag kunde använt till att utföra själva jobbet! (För nöjes skull vänder jag ibland på annonserna - "en inåtvänd person", "ditt inredningsintresse är helt slocknat", "du är asocial och ovillig att samarbeta...")

Sedan stryker jag alla utfyllnader och kollar1) placeringsort 2) önskade konkreta egenskaper 3) utbildningskrav. Erfarenhetskrav struntar jag i. Uppfyller jag 1-3, vilket händer rätt ofta i alla fall, söker jag jobbet.

Och får beskedet "Tack, men nej tack..."

Inga kommentarer: