20130203

Web-formulär

är ett väldigt varierat ämne som kunde sysselsätta mig i timmar. Jag kunde nog skriva en magisteruppsats om olika typer av formulär, vilka som är bra och dåliga och jämföra för- och nackdelar. Om jag nu hade tyckt att det var tillräckligt intressant.

I dagsläget tycker jag mest att det är ett nödvändigt ont.

Om jag söker en tjänst där det är meningen att man skall arbeta med textformulering, varför skall man inte formulera sig själv och skicka in ett cv/personligt brev då? Det är numera bara ett litet bihang till själva formuläret...

Ja, jag förstår att det är lättare att söka efter särskilda meriter i ett formulär än i en fri text. Men nu för tiden finns det förfinade verktyg som söker igenom även texter efter vissa förhandsangivna ord eller fraser. Så det kan inte vara något större problem egentligen. Och i sista änden är det i alla fall det mänskliga ögat som skall se och jämföra de olika aspiranterna.

Slutligen lite kuriosa. I det senaste ansökningsformuläret som jag fyllde i nyss skulle man (förstås) uppge födelseår, -månad och -dag. Varje ruta kom upp som en "rullgardinsmeny" att välja på. Lite skrattretande är det att förslagen på "år" börjar på 1913... hm...

1 kommentar:

Jonas Arnklint sa...

Hej Eva,
Håller med om att många webbformulär kan bli betydligt bättre ur användaraspekt. Betydligt lättare att fylla i, betydligt mer förståeliga när det kommer till format av det man matar in och vad som faktiskt förväntas av en när man matar in information. Jag jobbar för att förbättra just det.

Det vore intressant att veta vilka formulär du menar i dina exempel. Tack!