20140516

Dag 77 - Att leka med geggamojja

I går hade vi inte bara bröllopsdag, jag hade också några timmars kompledigt denna vackra dag. Nu har ju våren kommit tillbaka till våra trakter och det var riktigt behagligt.

Jag stökade undan lite hemma först, och drog iväg till stugan. Mellanlandade på byggvaruhuset och på jordaffären, förstås... Jag får nog vänja mig av med att shoppa loss sådär...! En säck finbetong och fem säckar jord senare kom jag äntligen upp i skogen där fåglarna välkomnade mig med en vårkonsert som vanligt. Ingen gök än, dessvärre.

Gjorde lite ditt och datt, det mest anmärkningsvärda var väl att jag äntligen kom mig för med att göra fågelbad med blad i. Det har jag nog tänkt i tio år. Men nu blev det av. Jag gjorde ganska små, ca 30 cm i diameter. Jag tänkte ha två däruppe och så ville dottern R ha ett "om det blev något över". Eftersom de är runda passade det bra med blad från Bergenia, som ju inte är så avlånga som rabarber, vilket ju är vanligare att använda till fågelbad. Och dessutom har jag gott om denna växt däruppe vid stugan. Jag har också gott om gammalt hönsnät att armera med. 

Nu har jag sprejat vatten på och härdat efter konstens regler, och jag tror faktiskt att de går att placera ut i morgon. De får stå under sin plast en natt till, bara.




Inga kommentarer: