20140521

Dag 82 - Dagens ungdom

Ett steg framåt och tre tillbaks... Så är min upplevelse av "dagens ungdom" på bara ett par dagar. Lyckligtvis är det min egen högt begåvade son som står för steget framåt. 

Han vidarebefordrade nämligen det omdöme han fått av examinatorn på hans senaste redovisning, som jag hjälpte honom att titta över när den var klar. Den behövde inte alls mycket justering, bara en del språkligheter som lite för många "även" till exempel, men det är väldigt vanligt. Omdömet blev VG, och förslag att överväga vidare akademiska studier efter avlagd lärarexamen! (Fast jag tror att han vill ut i "verkligheten" efter fem år på universitetet...)

Och så det som får mig att misströsta, då. Jag slank in i en blomsteraffär före jobbet för att köpa slut på några blomstercheckar. Skulle ha något att sätta i amplarna på altanen. Jag frågade tjejen i kassan vad det var för små fina vita blommor i lådan utanför. Hon frågade sin kompis i samma ålder, som inte heller hade en aaaning. Jag sa att jag hade tänkt mig blommor till amplar, varpå hon föreslog "vi har ju såna där petunior" och kom tillbaka med en färdig ampel med - penséer... Jag förklarade att jag inte ville ha sådana som man måste hålla på och plocka bort vissna blommor på, och dessutom har jag fyra smidesamplar med bastinsats, "hanging baskets" tror jag de kallas. (Svar fågelholk.) Köpte i alla fall de där vita, som jag ska slå upp namnet på, och skulle betala lite mellanskillnad, vilket jag gjorde kontant. Då inträffar #fail nr 2: jag skulle betala 61:- och lämnar fram en femtiolapp, en tjuga och en enkrona, för att spara på deras småväxel. Då tar hon fram en miniräknare för att fatta hur jag tänkte nu!!??!

#fail nr 3, då. Idag hjälpte jag flera stycken tredjeårsstudenter på högskolan, som skulle skriva sina slutuppsatser, med att få word-formatet rätt. De har alltså tagit sig igenom 9+3+3=15 år i svensk skola (om de nu har gått i svensk skola hela tiden, annars kan det säkert vara mer). En tjej tyckte att det såg fult ut med jämna marginaler, alltså att orden glesas ut så att alla rader är lika långa och både vänster och högerkanterna är raka och fina. Hon ville ha bort de där gluggarna som blir mellan orden på vissa rader. -Ja, det bästa sättet är ju att gå igenom texten en gång till och avstava orden manuellt, föreslog jag. Även om man hittar ett grammatikprogram i datorn så kan ju avstavningarna bli åt skogen. Jag visade på ett par långa ord, som exempel, och hon såg helt frågande ut. -Hur gör man då...? Avstava? Jag försökte snabbt förklara om dubbeltecknade konsonanter och om sammansatta ord, men jag såg att det rann ut lika fort genom det andra örat. - Jag tycker det ser konstigt ut, sa hon sedan och ändrade tillbaka. -Titta i vilken bok som helst, det ser ut så, försökte jag motivera, men då hade hon lagt ner. Så det gjorde jag också och fick nöja mig med att ha lärt ungdomarna att sidnumrera med början på sidan 3. 

Blomsteraffären lägger jag mig inte i. De var ju trevliga mot kunder i alla fall.


Vita blommor för plantering i amplar.

Inga kommentarer: