20150404

Inte som andra... Del 35/100

Vi fick lite besök på kvällen denna påskafton, blev sittande lite längre än tänkt så nu får det bli ett snabbt inlägg innan John Blund dyker upp.

Även denna dag skulle jag faktiskt vilja ge er en länk till en text som jag fått tag i via Facebook. Den handlar om att vara en "scanner".

Jag känner mycket väl igen mig i vissa delar av denna personlighetstyp. Det här att vilja och kunna pröva på olika saker som man stöter på i livet, och faktiskt klara av det - sy brudklänning och tapetserare en soffa eller vägg. Baka småkakor och måla ett hus. Leda en kör och skriva protokoll. Sticka strumpor och göra layout i InDesign.

Men jag är mer ambitiös än den personlighetstyp som benämns scanner i texten. Ska jag jobba med något så vill jag ha på fötterna. Alltså har jag jobbat i butik och då gått säljkurs och textningskurs. Slutfört förskollärarprogrammet och medan jag sedan jobbat på olika typer av pedagogiska jobb utbildat mig vidare i pedagogiskt drama, handikappvetenskap och en del kortare kurser. Medan jag gick media-och kommunikationsprogrammet på högskolan jobbade jag på Turistbyrån och tog även en 20-p kurs i projektledning. Har också vikarierat på olika poster på kulturskolan. Kompletterade med två kurser i fotografi och digital bildbehandling. Har jobbat och jobbar nu på vikariat på bibliotek. Samtidigt som jag har eget företag i kommunikationsbranchen.

"Marknaden" sliter sitt hår och lägger mina ansökningar åt sidan när jag söker fasta jobb. De vet väl inte vad de ska göra av mig. Tror väl inte att jag verkligen kan det jag säger att jag kan. Jag är ju dessutom en vit medelålders svenskfödd medelklass kvinna, en klassificering som aldrig kommer att kvoteras in på de jobb jag är mest lämpad för.

Jag drömmer om att få utlopp för alla mina "skills", och gärna några som jag ännu inte har prövat, på en och samma arbetsplats. Har ingen aning om var, men någonstans lever hoppet om att bli "upptäckt" och utvald för den jag är, inte för att jag kan stoppas in i ett visst fack.

Det är därför jag inte riktigt går med under beteckningen "scanner". Multitalang, OK, men jag vill gå lite djupare och ha en tillhörighet. Dream on!!

Att vara mångsysslande multitalang

Inga kommentarer: