20160403

Naturreservat Del 33/100

Vår närmaste granne norrut år Hjoåns dalgång, dvs ett naturreservat.

Det är för det meste trevligt, med grönska och fågelsång och sånt.

Men ibland är det lite för nära naturen. Till exempel när det stormar ordentligt och de gamla träden knakar - en gång var det faktiskt ett träd som föll på grannhuset. Fastighetsägaren får ju inte själv ta ner träd som hotar, de måste a länsstyrelsens tillstånd. Efter det fick de i alla fall lov att ta ner och beskära vissa av de gamla träden, så nu känns det lite säkrare. 

En annan sak hände härom dagen. Jag hade öppnat balkongdörren en decimeter och gick och duschade. När jag kom tillbaka till sovrummet hade en liten talgoxe ommät in på besök... Ja, hej och hå. Det var ju omöjligt att fösa tillbaka den, och när jag gick efter den flög den iväg och stångades med fönsterrutorna. Jag fattade snart att det inte skulle gå att fånga in den. 

Så jag gick och öppnade tre fönster i ett av rummen som vetter mot naturreservatet. Sedan gick jag och kollade övriga rum och stängde dörrarna där jag sett att det INTE fanns någon fågel. 

Jag såg aldrig fågeln flyga ut, men det måste den ha gjort. Hela den dagen gick jag och hukade, ifall den plötsligt skulle komma flaxande. Men det gjorde den inte.

Nu öppnar jag lite mindre springor för vädring...

Inga kommentarer: