20060411

InDesign, Illustrator och Photoshop...

...jag drömmer om dem på nätterna numera. I går kväll och i morse försökte jag med hjälp av sonen T att ladda ner en trial-version av InDesign-programmet för att kunna öva precis hela dagen idag. Försökte, ja. Det tar ju en massa minuter att ladda så under tiden lekte jag lite i de Photoshop och Illustrator-program som jag har, även om de inte är samma som de i skolan som vi skall tenta på i morgon. Men ändå. Gjorde ett flyttkort som går att se här.

(Den uppmärksamme betraktaren som såg vad jag gjorde i skolan igår ser genast att det inte är det kort som jag gjorde där. Det blev inte godkänt av sonen T, nämligen, eftersom han såg så muppad ut på det fotot. Det här fotot har han valt själv.)

Vi lyckades, trots timmar av försök, aldrig att ladda ner det tjusiga programmet InDesign CS2. Mailade till slut i min nöd och frustration till Magister Daniel, som gjorde en gentlemannamässig insats av första graden och såg till så jag fick en kopia av en tidigare version, fullt tillräcklig för att öva på (även om den inte heller är exakt som de i skolan. Mycket bättre än ingenting!) Tusen tack en gång till!

Ytterligare ett par timmar av dagen försvann till en sedan länge inbokad stadsvandring (jag är nämligen städslad av Turistbyrån i Hjo för enklare sysslor av detta slag). Idag med inte mindre än 36 småländska pensionärer - ungefär dubbelt så många som känns lagom... Det är lite för trångt att stanna i gathörnen och mycket värre än att promenera med en förskolegrupp! Rätt som det är går gubbarna i ett stort gäng mitt i gatan och skroderar: Tänk att man kan gå mitt i gatan här och ingen kör på en! (Nä, all trafik fick ju stanna och smyga runt, medan jag försynt försökte fösa upp dem på trottoaren igen...) Det gick i alla fall bra, solen sken och det var så trrrevligt!

Nu har jag nog några timmar till att jobba vid burken. Just nu känns det som att det kan gå hur som helst i morgon. Jag är fullt beredd på att bryta min fina svit av klarade tentor (ända sedan 03, faktiskt). Men jag ska kämpa väl!