20080403

Mest ledsen blir man

när man får veta att tjänsten är tillsatt för flera veckor sedan, och man inte ens har fått veta att det har varit intervjuer. Det hände mig för en halvtimme sedan, bara av den händelsen att jag råkade prata med en person som jag misstänkte hade en aning om hur det jobbet var tänkt.

Det är bra med företagsfrukostar ibland.

Fast man undrar hur de tänker som vill anställa folk, när de fick 45 sökande (per mail) och kallar in 4 till intervju, varav då en anställdes. Varför kan man inte bara slänga iväg ett mail om att jag inte tillhör den grupp man vill gå vidare med i första steget? Så slipper man gå och vänta i flera månader på ett besked man aldrig får.

Ändå ringde jag till den som stod som ansvarig för tillsättningen, kollade att de hade tagit emot ansökan (för det hade jag inte heller fått besked om) och "gav en intervju" genom att först fråga om några saker, som inte stod i annonsen, men som visade att jag var insatt i vad arbetet handlade om. Därefter diskuterade vi lite allmänt om saker som visade lite fint att jag hade full formell kompetens för att få jobbet. Efter det fick jag ett mail där han tackade för ett trevligt samtal och bekräftade att ansökan fanns hos honom. Då borde han väl ha förstått att jag ville ha besked ...

Hemkommen från företagsfrukosten öppnar jag mailen och kollar upp om mina agenter har gjort sitt jobb. Tja, en av dem erbjuder t ex ett jobb i Gdansk; Information Officer för Crossborder Co-operation South Baltic Programme. Mmm. Jag gillar norra Polen, har ju varit där två gånger, men det är lite väl långt att pendla.

Och väldigt synd om alla potentiella arbetsgivare i halva Sverige att de inte fattar vilken unik kompetens de går miste om! Det är mest synd om dem! Det är det verkligen! Det är inte mig det är fel på, det är de som inte har klart för sig vilken arbetskraft jag skulle kunna tillföra!
(Just nu läser jag återigen en "coachande" bok om hur man marknadsför sig själv och sitt företag. Så jag kommer att fortsätta trakassera alla som sätter ut telefonnummer i sina platsannonser, samt ringa upp en och annan som jag tycker skulle ha användning för mina tjänster som företagare eller anställd. Personlig kontakt är nämligen det enda som håller i längden, sedan kan man komplettera med cv via mail. Allt enligt boken - både denna och andra. )

Inga kommentarer: