20140602

Dag 94 - Nu har medieforskningen vaknat!

En av nyheterna som rullar denna morgon är att en forskare har upptäckt att svenska folket tittar mindre och mindre på tablålagd TV, och i stället väljer betal- eller gratistjänster på nåtet, Netflix, Tivo och allt vad det kan heta.

Forskaren konstaterar att denna utveckling eskalerar genom att tekniken utvecklats med nya sorters smarta telefoner, surplattor etc. som man kan ha med sig.

En ny frågeställning är hur detta kommer att påverka "det offentliga samtalet". I TV-s barndom när det bara fanns en kanal som inte sände dygnet runt, satte ju alla (som hade TV-apparat) på programmet när det började sända och tittade på hela kvällens utbud tills det var slut. Möjligen reste man sig för att fylla på TV-kannan. "Alla" hade alltså sett samma Aktuellt eller Hylands Hörna, och hade detta att diskutera på kafferasten nästa dag. Plus att grannen hade köpt ny bil.

Hallå, eller? Ända sedan vi fick två Public Service-kanaler i skiftet mellan 60- och 70-tal har folk tittat på olika program på TV. Möjligen kunde det bildas små grupper på arbetsplatserna bland dem som hade valt att se på OS eller att se på Familjen Macahan. Och så de som hade gjort något annat. Även om vi har 52 olika TV-kanaler, i TV-apparaten eller på nätet, så kommer det alltid att finnas folk med samma intresse som tittar på samma program/TV-serie. Hur många av er som har Netflix har t ex sett Homeland? Orange is the new black? House of Cards?

Sedan diskuterar man kanske inte serierna på samma sätt längre, eftersom man inte ser just samma avsnitt samma dag. En del ser avsnitt för avsnitt när man har tid, kanske två någon gång, en del ser hela serien i sträck under en helg eller sjukskrivning. Det är mer så att man pratar om hela serien, hur trovärdigt det är eller hur bra skådespelarna är i sina roller. Men detta har ju också förekommit i ganska många år, sedan man kunnat hyra/köpa hela TV-serier på video eller DVD. 

Om man med "det offentliga samtalet" menar samhällsinformation, nyheter etc så har det alkltid funnits folk som har brytt sig mer om att grannen har köpt ny bil än att Ryssland invaderar Ukraina. Eller t o m att det är riksdagsval i september. Är man intresserad så hittar man likasinnade att diskutera med, som kanske har sett nyheterna inte bara i Aktuellt och Rapport, utan även i BBC News och Al-Jazeera.

Lika väl som att man tipsar varandra om nya intressanta TV-serier på Netflix eller nya tillgängliga nyhetskanaler, kan man tipsa om och diskutera nya tidningar eller böcker som kommer ut. Och har man ett brinnande intresse så berättar man även för den som inte är intresserad, för att dra med den personen i "det offentliga samtalet". 

Redan på 1960-talet förutspådde mediagurun Marshall McLuhan att det skulle uppstå ett sådant här parallellt samhälle, där man fick kontakt med och odlade sitt intresse för ett speciellt ämne tillsammans med andra specialintresserade. Han kallade det "global village", till skillnad från ett "local village" där man kollade på grannens nya bil. Googla på vilket ämne som helst som du är intresserad av så hittar du någon hemsida eller tråd i ett "socialt media" där det finns likasinnade. Var som helst i världen.

"Det offentliga samtalet" HAR förändrats, det fortsätter att förändras. Det KOMMER inte att förändras eftersom förändringen redan är i full gång. Jag tror att det finns plats för många kanaler, både gammelmedia och de nya IT-baserade, för att hålla det offentliga samtalet igång. Låt tusen blommor blomma, sade någon. Ett barn har hundra språk, sa någon annan. 

Inga kommentarer: