20060224

Definitivt slut på kursen i webbdesign

...och dags att summera. Utvärderingen har jag skickat in till Magistrarna över Pingpong men man kan ju inte riktigt bre ut sig om allt i den.

Det jag har lärt mig i den här kursen har varit mycket, kan jag säga. Både sådant som var meningen att vi skulle lära oss och en del annat. Ändå har jag säkert missat en del också.

Mina bestående intryck är
1) att mitt intresse för design har fått sig en ny skjuts och liknelsen "katt med rostat-brödmacka på ryggen" inte är så dum*
2) en förnyad insikt i hur försiktig man måste vara med hur man uttrycker sig på Internet. Lika lätt som att skriva att man gillar någon eller det någon gjort, lika lätt är det att såra någon för livet. Jag ryser vid tanken på ungar som inte begriper bättre än att lägga ut "ofördelaktiga" bilder på varandra... Vi är i alla fall vuxna människor här - eller? Ytterligare exempel på denna smutskastning av medmänniskor är de aktuella e-mailen till Reinfeldt och avslöjandet av nätverket "Elit". Tagen lärdom!
3) att grupparbeten kan se ut och utföras på många sätt, och det är absolut inte optimalt att ha för lite tid på sig - i vår grupp var vi nog bara HELT överens om en enda sak: att jag skulle redovisa för opponering. Man slår nämligen inte ner en äldre dam med glasögon.

Debattforumen på Pingpong har jag följt lite då och då, mest det från vår klass. De sista dagarna har det blivit lite jobbigt, för det har plötsligt bara vällt in inlägg... Undrar vad det kan bero på... Synd att "folk" måste ifrågasätta lärarnas intruktioner till den grad, när vissa grejor bara är att göra, så är det gjort. Hur svårt är det att ge exempel på en bra och en dålig webbsida? Likaså med en del av klasskompisarnas bloggar som jag har surfat runt litegrann på; författarna har lagt ner en massa energi på att förklara hur fånigt man tycker detta är och sedan låtit bli att skriva, för att sedan skriva 17 inlägg på två dagar - när det hade varit betydligt enklare för dem att skriva en rad ett par-tre gånger i veckan som uppdraget var. Sedan att "vissa" har fastnat helt för det här med bloggandet är en annan bieffekt!

Det jag har haft svårast med att motivera mig till har varit att följa de föreslagna bloggarna under "blind höna" och "infontology". De innehåller så mycket som är intressant, och just nu har man inte haft tiiiid...! Däremot sparar jag adresserna för kommande arbetsliv, liksom Moderskeppet (+ hemsidan) , som har en mer lättillgänglig utformning tycker jag. Den innehåller också jättemycket som är matnyttigt, men man får det inte kastat över sig utan ser lättare det man är intresserad av.

Mycket tacksam är jag för HTML-lektionen, fast den var kort, låg fel till i tid precis före projektets deadline och bara gav en ytterst översiktlig bild av hur detta funkar. Det finns ju en del websites som är bra att fortsätta med.När jag får tid skall jag väl öva lite på egen hand, tänker jag, det är nog enda sättet (fast det blir nog aldrig samma som för er som vuxit upp med detta och lärt er på egen hand. På det sättet lärde jag mig spela gitarr...)

Det här har blivit ett alldeles för långt blogginlägg, nu får jag skäll av dottern R igen (fast hon skriver lika långt om handväskor och stilmöbler!) Bara en "sista hälsning": du som läser min blogg - gör gärna ett litet avtryck i form av en kommentar!

*Liknelsen finns att läsa i Krug "Don't make me think": en katt landar alltid¨på fötterna och ett rostat bröd alltid med smörsidan ner. Binder man fast brödet på kattens rygg får man en evighetsmaskin eftersom den inte kan bestämma sig för på vilket håll den ska landa. Liknelsen används för att belysa oförenligheten mellan riktigt hyper-god design och riktigt hyper-god användbarhet/tillgänglighet. Vi måste tvinga oss att sätta användbarheten först i de flesta sammanhang, om vi skall göra fungerande hemsidor åt såväl offentliga organisationer som kommersiella företag - men det går att göra dem ganska snygga i alla fall!

ps Magister Mattias: Du skall inte vara alltför säker på att "ingen har tagit till sig idén om en resesajt för Lanzarote"... Vänta bara! Fast den blir nog inte om Lanzarote... ds

Inga kommentarer: