20060221

Länge leve sakkunskapen!

Äntligen har jag fått huvudet på min blogg att se ut som jag tänkt!

Jag har hållit på i ungefär två veckor med att få in bilden ovan med lämpor och knep, 722 sätt tror jag att jag har prövat!

Idag hade vi vår efterlängtade HTML-intro-föreläsning. Den var mycket givande även om jag inte genast kommer att kunna bygga hemsidor som ett rinnande vatten för det. Den kastade i alla fall ljus över en del mysterier. Jag har alltid tyckt att HTML-koder sett ut som formler, alltså matte eller fysik. Som utpräglad humanist till min intellektuella läggning har jag undvikit sådana otäckheter i det längsta. Nu när jag faktiskt måste ha ett hum om, och helst bli vän med, dessa koder har jag bestämt mig för att tillgripa kognitiv terapi. Jag har bestämt att det inte alls är formler. Det är ett främmande språk, som jag tänker lära mig de nödvändigaste fraserna av. Så det så.

Åter till bilden. Att frisera till den från ett original plåtat över Hjo södra hamnpir var en smal sak (tack kompisen M för några små tips om Photoshop-knep!). Men som sagt - att få den på plats i en redan bestämd mall... När vi nu hade tillgång till Magister Johan hela förmiddagen och han hade pratat färdigt om koderna för den här gången, passade jag på att ta honom i hampan och inte släppa densamma förrän bilden låg där den skulle. Och sic! Redan på det tredje försöket lyckades han!

Tusen tack, Magister Johan! Jag krälar i stoftet inför denna stora outgrundliga visdom!

Inga kommentarer: