20061116

Allting går att sälja...

...sjöng man i en gammal schlager. Jaa, jag tror't.

I veckan kom årets katalog från den lokala bok- och leksakshandeln. fattar i och för sig inte varför vi får den alls, yngste sonen är 16 och barnbarnen tycks inte dyka upp än på några år. Troligen är det billigare att göra ett totalutskick än att noggrannt analysera och rikta in sig på en målgrupp i det här fallet. Det du, Magister Ulf!

Hursom helst. Som väntat finns det på de glättade sidorna en mängd finesser i elektronisk väg; dockan som visar känslor och bilar med diverse ljud- och blinkeffekter. Men det jag blir mest förvånad över är en produkt som kallas "Moon Sand".

Den torkar aldrig. Den kladdar inte och fastnar inte på textilier. Den känns som våt sand som kan formas och modelleras. Den flyter på vattnet (!). Den utvidga sig till dubbel storlek när du modellerar med det. (Vad händer om ett litet barn stoppar det i munnen och sväljer ner det? Det står inget om "inte lämplig för barn under 3"!) Det står inget om vad det är tillverkat av. Bara att det är "mycket mer än modellera!" Priset? Grundsats om ca ½ kg med lite plastformar och jox endast 299:-, ord pris 399:-.

Vad hände med hemgjord Play-doh (av huvudsakligen vetemjöl - jag delar gärna ut receptet!)? Vad hände med "hink-och spade-i-sandlådan"? Varför skall sandslott flyta på vatten?

Frågorna hopar sig. Jag går och köper en rulle konserverad gröt medan jag funderar på svaret...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, så sant det där om Moon Sand, jag har sett TV-reklamen då jag slötittat på repriserna av AFV på 5:an. Verkar helmysko! =)Hur är Sundsvall då? Ni har ju inte det bästa vädret för besök direkt, trist. Jag antar att ni kollat in den nya gallerian på stan? Fin va? =)

Eva Kihlström sa...

Jodå, fin stad men tråkig grafisk profil på gallerian - man får en känsla av skyddsrum och nödutgång med det mörkgrå och neongröna. Inte riktigt det som var meningen, enligt Felicia som hört en föreläsning om hur de hade tänkt.

Men en ny snygg kappa blev det - kommer foto på nästa blogginlägg!!