20061121

Äntligen tillbaka på nätet!

Halva dagen idag har vårt bredband varit oanträffbart, så jag har gått som en "äggasjuker höna" som vi säger här. Nu framåt aftonen och den veckliga dosen av House tycks det ha ruskat loss igen, så jag kan leverera min efterlängtade blogg från Sundsvall. (Ja, jag tycker att House är fascinerande, just för att de hittar så himla många variationer på exakt samma tema!)

I alla fall. Vi drog iväg på fredagsmorgonen och landade på Grönborgsgatan drygt 7½ timme senare. Då hade vi, förutom att vi tuggat en massa asfalt, även tuggat matsäck samt ett mål på McDonald's.

Vi behövde ju äta på kvällen också, och det blev pizza från den pizzeria i kvarteret som hade flest gäster... Vi delade en vegetarisk och en (obs) norrländsk kebab-pizza. En norrländsk kebab-pizza skiljer sig från en skaraborgsk på så vis att den innehåller ca fem gånger så mycket kött, i STORA bitar medan våra har smala strimlor och lite peperoni etc. Här var det KÖTT som gällde. Det blev lagom att blanda upp den med den vegetariska.

Dottern F överraskade rejält med att ha bakat en kladdkaka med grädde och köpt en present (även från R och E) eftersom jag fyllde år i den här vevan. Det är en stor uppoffring att baka i det s k köket, ska jag säga! Jag blev riktigt rörd. Dessutom hade hon ljus i tårtan. Med lite god vilja kan man se vad jag fyllde. Så många ljus får inte plats.

Sedan satt vi mest och degade, jag gjorde färdigt en artikel som jag tagit med och publicerade på M's nya pyttelilla dator - den får han ha för sig själv i fortsättningen! Jag vill ha en skärm på en meter om jag ska byta!

M och jag sov på hotell Ibis, ett bra, fräscht relativt lågprishotell på lagom avstånd. Det bästa och mest prisvärda vi har hittat hittills i Sundsvall. Tyvärr får vi ju inte plats att sova hos F allihopa. T fick veckla ut sig på luftmadrassen, men det verkade gå bra. Han hade med sig sin stora lilla hårddisk med en massa konstiga filmer och tv-program på, så de hade nog att göra en stor del av natten.

Det är lite synd att det knappast ens finns plats att laga mat åt flera än en i taget i lägenheten. Man får lov att äta ute antingen man vill eller inte. Så på lördagen, då vi sprang i affärer (Sundsvall är verkligen hela Norrlands shopping-mecca!), åt vi vegetarisk buffé på Åhlens (fast det var ganska trångt där också...) och på kinarestaurangen Canton på kvällen.

Shopping-mecca, ja. Sjukt mycket olika affärer som inte finns i Hjo, inte i Skövde och knappt ens i Jönköping... Till på köpet hade de öppnat en nydesignad innerstadsgalleria vid namn in:
Ja, den heter så. 80 butiker i en massa vindlande labyrinter, färg mörkgrå med neongrön accent som fick en att tänka på skyddsrum med nödutgångar. Inte jättelyckat med våra kräsna kommunikations-ögon. Det är inte nådigt att bli bedömd av sådana proffs som F och mig! Men vi sa inte något till någon utan gick lydigt runt och handlade lite smått som vi behövde. Ett par stövlar (F) och en kappa(jag) till exempel. Man står ju ut.

Vädret var lite tråkigt så det var inte så lockande att gå ute i onödan. Medan F gick och såg filmen i sin filmklubb på eftermiddagen (hon hade redan missat flera och vi skulle ändå till hotellet och lasta av) låg vi övriga tre i queensize-sängen på hotellet och såg en amerikansk dokumentär om farliga djur. Eller om vi sov mest, det var lite olika där. Sedan var det fika, promenad i dimma och lite allmänt mys resten av kvällen.

På söndagen åkte vi och handlade mat och toapapper (för det är så svårt att frakta på cykel) och vid 11-snåret var det dags att ställa kosan hemåt igen. Samma som ovan, men mat på IKEA i Valbo vid Gävle i stället för McD. Det är så himla segt att åka bil, jag gillar verkligen inte det! Av många skäl. Nästa gång TAR jag tåget - det tar lika lång tid, och man får byta i Stockholm, men man kan gå omkring, sova eller äta när man vill. Eller se på film i datorn.

Vi var alltså hemma i rimlig tid i alla fall. Det var ju en dag i går också. För att muntra upp mig lite hade jag sedan länge bokat en klipptid på eftermiddagen och så kom jag på att jag behövde ännu ett snäpp av uppmuntran - jag bestämde mig hastigt och lustigt för en ny frisyr! Så nu ser jag ut som "alla" i London - min frisör hade varit på frisyrmässa där nyligen, så hon borde ju veta. Några till som ser ut så: Ulrica Messing, Carina Berg... Kort i nacken och längder fram alltså. Men det blev bra. Tyckte i alla fall frissan och jag! Och här är min nya kappa från Zara.


R och E kom på en blixtfirning lite senare i alla fall, lagom informellt med lite apelsinglögg och pepparkakor och äppelkaka. Sedan var det ju kören på kvällen, och det kan man ju inte missa nu när det snart är en massa uppsjung på gång. När jag började dra ihop mig för att gå dit, tittade svärisarna in med en peng "till en blomma" - de är för goa - och så fick jag flera sms med grattisar. Får väl ordna lite tårta till helgen i alla fall, det går tydligen inte att smita helt och hållet. Och lite kul är det ju att folk kommer ihåg en.

Det här blir nog min längsta blogg på flera månader, men så blir det ju när man inte hinner "blogga undan" på några da'r! Glöm nu inte för allt i världen att även läsa senaste nytt på Nyhetskanalen!

1 kommentar:

Anonym sa...

jo jag läste din blogg,
grattis ï efterskott

från martin