20061110

Ams-åtgärd

Jaha, så har jag fått en praktikplats!

"Fått" och "fått", förresten, det mesta arbetet för att hitta den har jag gjort själv. Som jag länge har misstänkt händer det mycket lite konkret och man får ingenting serverat av Arbetsförmedlingen när man kommit upp på den här nivån - rätt många högskolepoäng och en väl genomtänkt fundering om hur man ser på sig själv och sin plats i samhället.

Att fylla i formuläret "grund för planering av handlingsplan" var ju bara det en fars - och min handläggare sade också lite ursäktande att det främst är till för de som inte vet riktigt hur man formulerar sig och kommer in i rätt tankegångar... Varför i fridens namn ger de då det papperet till en fil kand i kommunikationsvetenskap??? Kunde ha gjort något vettigare den kvarten det tog att fylla i det.

Jag avundas inte dem som jobbar på Arbetsförmedlingen, i synnerhet inte de som handlägger sådana som jag. Mardrömsklienten! Som alldeles självmant söker vartenda möjligt (och ibland även omöjligt) jobb som finns innan man har hunnit tipsa om dem, och själv redan kan tillräckligt för att kunna hålla i varenda utbildning som tillhandahålls av ams. Men som aldrig blir kallad till anställningsintervju ens. Ändå är man tvungen att ha kontakt med vederbörande för att hon skall få ut sin a-kassa - som hon ännu inte har fått p g a att hon länge framhärdade i att vilja ha ett litet företag som bisyssla även under arbetslösheten.

Praktiken, ja. Det var en annons om ett jobb på ett helt annat ställe egentligen, men jag kollade upp jobbet och såg att det så småningom även skulle utvidgas och täcka min region. Alltså en affärsidé och ett företag under uppbyggnad, där man själv också kunde få vara med och utforma verksamheten till en del. En enda riktigt stor nackdel finns det: lönen är provisionsbaserad, vilket jag förstår i det läge företaget just nu befinner sig, men det finns alltså inga pengar till provision än, eftersom annonssäljarna inte är tillsatta än... Men ägaren föreslog att jag skulle ta detta med arbetsförmedlingen och försöka få "praktikplats" och därmed i alla fall få a-kassa samtidigt som jag genom arbetsuppgifterna får lite mer praktisk erfarenhet - det fanns redan en handfull människor som var engagerade i företaget på denna basis. Och si! Det gick faktiskt! Så från och med måndag kan jag titulera mig "webbredaktör". Om jag vill, alltså. Fram till 17/12.

Jag har åkt på tillräckligt många smällar för att inte riktigt våga tro på att det här verkligen kommer att funka, men jag tänker satsa på att göra mitt bästa under de här veckorna och hoppas på det bästa. Jag har ju inget att förlora, men kanske, kanske det kan bli ett "riktigt"jobb i förlängningen av praktiken. Om jag skriver HIMLA bra, kanske, kanske jag kan utverka åtminstone en liten fast lön i botten... det skulle onekligen vara lite tryggare. Eller också leder det till ett helt annat jobb! Jag fortsätter väl min kampanj "Eva-Kihlström-är-fullständigt-oumbärlig". (Det känns dock lite onödigt att ha mina roliga strumpbyxor till vardags, eftersom jag mest kommer att sitta här inne på evalution-kontoret och plita med mina texter.)

Inga kommentarer: