20160522

Urvalsprov. Del 80/100

Så har jag gjort "urvalsprovet" till högskolekursen Språkrådgivning och textvårt 30 hp som jag ansökte till för ett tag sedan.

Kursen går på distans på Linnéuniversitetet och kan vår körledare åka till Piteå en gång i månaden så kan väl jag åka till Småland.. Det berör dessutom bara helger och förhoppningsvis krockar det inte med de helger jag jobbar. Det blir ett senare problem.

Det här är en satsning och en utveckling av både mitt företag och mig själv (språkpolisen). Fortsätter jag även nästa läsår så kan jag bli fil mag, eftersom det är en påbyggnad på min medie- och kommunikationsutbildning. Jag kan också officiellt vara med och konkurrera om uppdrag som "språkrådgivare" (konsult etc) och förhoppningsvis dra in fler uppdrag. Hittills har jag mest gjort sådant ideellt, och litegrann åt det hållet på Studieverkstan i Skövde ibland, trots att min insats där inte i första hand handlade om språk. Det blir bra att få papper på det. Jämför min projektledarutbildning på ING, samma sak där.

Hur provet gick får jag inte veta förrän i juli när antagningsbeskedet kommer. Men jag är inte orolig precis. Den ena uppgiften handlade om att sammanfatta en (vetenskaplig) artikel på fem sidor till 300 ord, +-10% (det blev 318) och den andra om handledning av student för akademiskt skrivande. Kommentarer och en allmänt rådgivande text på max 200 ord (det blev 200!). Jag var klar med provet, som gjordes hemma vid datorn, kl 13.40 - deadline var kl 18. Så det blir nog bra. 

Återstår att se om fysikens lagar står på min sida och kroppen orkar med. Nu är det fjärde betablockeraren jag testar mot det illasinnade blodtrycket (inte tredje som jag visst skrev nånstans). Än så länge funkar det bra - efter tre dygn...

Inga kommentarer: