20210808

Det där med att åka tåg

är en vana som vi kommit ifrån lite i pandemitider. Jag har inte åkt tåg sedan någon gång på hösten 2019, eftersom jag har kunnat undvika det.

Men vi är ju fortfarande i en pandemi även om just jag är vaccinerad. Jag kan bära smitta fast jag inte har symtom och risken är liten. Att hålla avstånd ett tag till är ett lågt pris för att hjälpas åt att bli av med det här nu.

OK när man går på tåget och intar sin sittplats, det verkar sitta i. Men vid ändhållplatsen när tåget ska tömmas på folk, då är det som en mellandagsrea! Alla ska av på en gång och det är inget avstånd alls! Inte ens en halv meter! 

Eftersom vi hade lagt upp bagaget på hyllan kunde vi av praktiska skäl inte hoppa upp och börja knô i vilket fall, då vi hade riskerat att dänga en 15-kilosväska i huvudet på någon medmänniska. Därför hade vi ytterligare ett skäl till att sitta ner i tre minuter och förundras över hur bråttom folk hade att komma av. Jag har aldrig varit med om att någon har missat att komma av på ändhållplatsen och tvingats åka med till lokstallarna (eller vart det nu är som tågen förvaras när de inte rullar på spåret).

Hur som helst, nu har vi avverkat etapp ett och sovit på hotellet, på åttonde våningen. Nu hägrar hotellfrukosten! Eftersom planet mot Oslo inte går i svinottan tar vi den lite senare och gör en brunch av den.

Lövely!!

Inga kommentarer: