20210810

Värd sin vikt i guld!

Lite lätt godissugen var jag när vi svischade igenom taxfree-shopen på de flygplatser vi passerade. Det hör ju till. Men då vi hade en del annat handbagage att släpa på lade jag band på mig och tänkte att det finns ju en butikk på båten där man kan handla. 
Jodå. Vi har varit inne i butikken flera gånger och ”browsat ” men inte sett till något godis över huvud taget.
Nu framåt aftonen höll jag på att bli knäpp - ja, jag är kanske LITE sockerberoende - och vi gick in ännu en gång för att leta godis. Aaaargh!!
Den här gången hittade vi faktiskt två gånger två diskreta hyllor längst ner vid receptionsdisken, med en massa tjusigt och färgglatt skyltat ovanför. Puh! Vi köpte en 100-grams chokladkaka och påsen med ”M” på bilden, 180 gram.Visst, det är olika priset på olika butiker, men denna högst modesta godispåse uppskyltad i vadhöjd gick loss på 65:-!! SEXTIOFEM KRONOR!!
Redan i Kirkenes, där vi köpte den där supergoda hamburgaren här om kvällen, noterade jag att godispåsarna var typ tre gånger så dyra som hemma. Men det här är ju makabert!
Vi ska äta med andakt.
Måste ta reda på vad detta är för spøg. Har de sockerskatt i detta landet, eller?Uppdatering: hittade en nyhetsrapportering från 2 december 2020 om att Norge beslutat att ta bort skatten på bl a socker och choklad för att stävja gränshandeln. Så det var inte svaret. (Nu blev ju gränshandeln ganska stävjd - stuven? Stävjad?  - ändå , som vi vet, av annan orsak…

Inga kommentarer: