20210812

Det tuffar på!

Sevärdheter, sevärdheter och ännu mera sevärdheter! Och det mesta är av det andlösa slaget som inte går att få in i en kamera. Långa stunder lägger jag ner både kameran och mobilen bara för att UPPLEVA också.

Idag gick vi iland i den lilla staden Brønnøysund, ungefär hälften så stor som Hjo. Här ska man köpa mjukglass med en speciell jordgubbskompott, det är sen gammalt så det vågade man ju inte missa. Här ligger också Norges mittpunkt, vilken markeras med en sten. Dock var det så många stressade pensionärstanter som stod i coronakö för att ta kort med sina mobiler, på varandra och allt som rör sig, så jag hann inte riktigt ordna dragen för fotografering.

När båten strax ska lägga till någonstans, eller om den vill hälsa på en båtkompis, så tutar den lite lätt. Jag hoppar en halv meter upp i luften VARJE gång.

Frampå eftermiddagen kom det vackra vädret tillbaka, och vi satt ute tills vi började stelna till ett tag efter 21… och då hade solen fortfarande en bit kvar. Ljuset här uppe är så speciellt.

Bland vyerna vi har sett idag är den mest kända Torghatten, en klippa som har ett hål rakt igenom, format av inlandsisen. Två gånger om året, höst och vår, står solen så den lyser rakt genom hålet och ner i havet. En timme varje gång. Men det var tyvärr inte idag.

Lite, lite tokshopping hanns  också med, men bara viktiga saker. Min resväska har pajat någonstans i hanteringen nämligen och turligt nog hittade vi en butikk med tilbud.

Och garnet skall vara till ett speciellt projekt.

Vi  har också kommit nedanför gränsen för midnattssolen och norrskenets tid infaller inte riktigt än. Det grämer mig lite. Det skulle jag velat se. 

Det får bli ”nästa gång”.

Inga kommentarer: