20070209

Tack, men nej tack!

Åter ett besked idag om ett jobb jag sökt - vars ansökningstid gick ut i september...Häpp!

Idag blev jag även påmind om varför jag inte ville bli högstadielärare. Jag vikarierade i några timmar och hade då två niondeklasser i bild åt N. Den första lektionen gick hur bra som helst - de lyssnade på vad jag sade och var lite impade av att jag kunde en del om hur man gjorde med olika tekniker osv. En frågade t o m om jag var bildlärare "på riktigt" - lite kul...! Efter den lektionen tänkte jag att, vadå, det här var ju riktigt mysigt och jättetrevliga ungdomar osv.

Det varade i tjugo minuter.

Den andra klassen var raka motsatsen och gav mig hemska flashbacks till min egen högstadietid under förra seklet. Det är hårt att se och känna med de 2/3 av klassen som försöker jobba på och försöker lyssna, men får arbetsron förstörd av en eller två högljudda "lustigkurrar" som drar med sig ett antal hejdukar. Fast man hittar väl en strategi för att hantera det och strukturera jobbet i längden, som man inte fixar när man hoppar in som vikarie för en enstaka gång. Åtminstone hoppas jag det, för N's mentala hälsas skull.

Om jag blir erbjuden ett sådant jobb mer permanent? Ja, egentligen skulle jag nog ta det, men just idag känns det som "Tack, men nej tack!"

Inga kommentarer: