20060517

En dag att fira

I dag är det Norges nationaldag - det har väl ingen undgått - men det var inte det jag tänkte på.

Det är den dag då vi var på banken och skrev på de sista papperen som betyder att vi nu har sålt huset. Och det känns bara bra!

För 97e gången firade min Mormor sin födelsedag. Ja, hon hänger fortfarande med. Men hon är så tunn. Hon äter mindre än en fågel och orkar inte prata mycket, men hon hade bytt om till fin blus och halsband och sett till att ha kaffebröd och tårta till eventuella gratulanter. När vi ville ta kort var hon noga med att se proper ut - som alltid. Lilla Mormor, hur många dagar till kan det bli? Det är plågsamt att se hur livet sipprar ur en kropp som varit igång alltid, alltid. Hon har ju funnits jämt!

På hemvägen åkte vi vägen om Barndomshemmet och hämtade en hatt inför sonen T's kommande högtidlighet. Magnolian och alla Pappas primulor blommar - men det syns att han inte finns där längre. Alltför tydligt. Även det är plågsamt.

M passade på att utföra lite arbete i Sta'n, varför jag passade på att gå och shoppa lite. Skulle ju ha en ny plastduk men det blev en kaffeservis... Det fanns så fina dukar men de var avklippta till 220 cm och jag behöver ju 255!!! Och de skulle sluta med metervaror. Varför det? Ska ringa till kedjans kontor i Stockholm och fråga vad de menar egentligen. Och markisväv fanns inte alls! Hmmpff!

På eftermiddagen var vi bjudna till dottern och "mågen" som har namnsdag efter varandra. Hon blir så duktig på att baka jättegott kaffebröd, övning ger ju färdighet, men har fått den dumma vanan att alltid be om ursäkt för någonting innan man får ta den där bullen eller kakan. Sluta med det! Går kakan sönder så gör den det, även på konditoriet! (Min kaka var hel ända tills jag bet i den och den bara smälte i munnen...)

Nu skall jag sätta mig och skruva ihop de tre väggskåp som återstår av de 6 som ska upp på väggen i TV-rummet. Så kanske det kan bli ordning där också så småningom. Nu slipper vi ju att åka som skottspolar till Slingervägen, så vi kan ägna oss åt att göra färdigt i det nya hemmet. Det blir så bra!!!

Inga kommentarer: