20060531

Saker som värmer i vardagen - trots allt

- att gå upp på morgonen i storögd förvåning över att det går att bo så här, och vi gör det!
- att springa rakt på just den städerska som hittat mina kvarglömda solglasögon på toaletten i skolan.
- att få en animation att fungera.
- en föreläsning om dramaturgi med en rejäl dos Björn Kjellman till förmiddagskaffet. På film, alltså.
- att lära sig ett nytt datorprogram som man förstår meddetsamma! (Det händer inte ofta!)
- att möta kompisen G i skoltrappen i förbifarten och få lite tröst och deltagande ord. Jag kommer att sakna dej, G!
- att få ett tips av Magister Mattias om hur man som student kan komma över flera datorprogram som jag gått och gruvat mig över att behöva köpa - till en bråkdel av priset. Och när jag "blir en vanlig människa" är det bara att köpa uppdatering... tack, Magister Mattias, för att du hyser förhoppningar om att jag någon gång skall bli en sådan! (Jag kommer att sakna dej också, men kommer att följa ditt Moderskepp!)
- röda rosor på bröllopsdagen, ett fint kamerastativ på mors dag och troligen en fin present på examen... det är inte huvudskälet till att man håller ihop efter 26 år.
- en solig timme på en bänk i Jönköping med bra program i Pod-radion. Ett bra sätt att utnyttja "spilltid".
- att ta sig tid och sitta i flera timmar för att bli färdig med något - till exempel en 16-sidig broschyr i A4 eller examenskläderna.
- te och mackor en kväll med vännen U och bara att fortsätta samtalet som vi hade för alldeles för länge sedan. Två dagar senare dök vännen L upp, ännu längre sedan. Varför har vi så mycket om oss och kring oss? (De senaste åren känns det som att vi inte har hunnit träffa någon...)
- minnet av hur mormor strök min kind sista gången vi sågs - någonsin...
- att efter flera fruktlösa försök hos frackuthyrare hitta en lös stärkkrage på "Hannas bod" (Frälsningsarmén) och inte få betala för den... Efter blötläggning i 1) vanish 2) remol och 3) tvätt i 95 grader blev den faktiskt vit, men inte så hårt stärkt som förut. (Hur gör man???) Tack vare kompletterande kragknappar från svärfar är sonen T's klädbekymmer för skolavslutningen avklarade. Undrar hur länge denna tradition för åk 9 skall gå att uppehålla?
- pizza hos En italienare och en grek.
- ett oväntat Skype-samtal från vännen G i Thailand.
- de go'a godnattkramarna från sonen T - även om stickor ock strån ryker däremellan...

Inga kommentarer: