20060504

När livet är som bäst...

...är det möda och fåfänglighet, skrev en vis person för några tusen år sedan. Orden finns bevarade i Predikaren i Bibeln.

Tänk om han hade bloggat i stället! Hade några av de ultimata formuleringarna man hittar där funnits kvar, eller hade allt drunknat i cyberspace, liksom det vi spottar ur oss idag?

I GP finns idag återigen en stor artikel om att blogga. En rad intressanta bloggare räknas upp, givetvis måste jag söka upp alla och tillfoga några på min favoritlista. Det är trösterikt att Bodil Malmsten inte heller hinner det hon vill. Hennes blogg kommer jag att återvända till!

Undrar om min adress någonsin hamnar på en sådan lista?

Medan jag skjuter lite på färdigställandet av mitt skolarbete om trycksaker kommer jag på allt möjligt som skall göras. I köket håller en vaktmästare (oh! Lyx!) på att laga ett droppande avlopp. Jag skall söka en tjänst vars ansökningstid går ut i morgon. Och behövde jag inte köra en tvättmaskin och köpa mjölk? Borta i huset står det kvar lite grejor som skall flyttas över, om vi inte behöver dem idag behöver vi dem säkert i morgon, och sedan skall det "saneras" från golv till tak! Kanske lättare att städa när det är tomt...

Det trådlösa Internet-et fungerar i alla fall i den nya lägenheten numera, så man slipper så'nt här varje gång. "Men mamma, det är bara att koppla i om du vill kolla dina mail!"

Under tiden sitter mormor och väntar på att tiden skall ta slut. Nästan 97 år gammal är hon nu hemma i sin lägenhet igen och blir till-tittad med 2-3 timmars mellanrum dygnet om. När hon ligger ner mår hon mest illa, så dagarna tillbringar hon sittande vid bordet kämpande med att få i sig ett par tuggor av ett smörgåsrån och lite vätska. Den vänliga personalen trugar med allt möjligt som skulle kunna ge lite näring, men ingenting smakar något längre. Biverkningar av medicin botas med mera medicin, som ger nya biverkningar. Moment 22.

"Det här är ett nytt sätt att vara sjuk", säger hon. Och "Gamla människor kan väl få självdö - de behöver väl inte undersöka mig, det är klart att det är fullt med fel överallt i en såhär gammal kropp." "I morse var det någon som sa att jag såg lite piggare ut - kan du vara snäll och skriva upp det!"Trots detta är hennes högsta önskan just nu att det ska bli lite varmt så hon skall få sitta ute vid söderväggen igen. Hon har alltid älskat sol och värme.

Tänk om jag kunde få ärva något av mormors humör och förmåga att handskas med motigheter. I stället verkar det som om jag har ärvt det samlade tungsinnet från någon annan del av släkten...