20060618

Datorstress

Ibland går det bara troll i det man ska göra.

Det är ju inte så att jag bara har såsat med den här 16-sidiga broschyren som jag gör. Den ligger färdig i InDesignformat (som jag gjort i skolan) samt som Pdf och skulle bara korrekturläsas och småfel rättas till, och eftersom jag beställde ett InDesign-program (m fl) för en massa pengar för drygt en månad sedan så trodde jag att det var lugnt. Det är bara det att Murphy's lag återigen har inträtt.

Icke blott allt runtomkring, till exempel Mormors bortgång och begravning, utan även strul vid inköpet av program; när jag väl beställt och betalat programpaketet på webben från Adobe visade det sig att först mitt ena, sedan mitt andra kreditkort inte fungerade. Det tog drygt en vecka att konstatera det. På tredje försöket gick det ( efter koll med banken osv). På det sättet gick några dagar till. Sedan tog det ytterligare några dagar innan paketet kom - med bud, kl 10 30 en måndagsförmiddag - vem är hemma då? Ringde budfirman och bad dem komma till jobbet dagen därpå, i tisdags, vilket de gjorde.

Sedan jobbade jag och sonen T slutade nian i torsdags, vilket innebär lite extra tjosan här i Hjo (jag ska lägga in bilder därifrån sedan, har jag tänkt...) och hela fredagen gick åt till att hjälpa morbror B att röja ur Mormors lägenhet. På fredagskvällen satte jag mig och började öppna mina nyköpta program. Allt fungerade som klockan UTOM InDesign.... För sent för att komma åt Technical support, förstås. Så jag har rejäl ÅNGEST över denna sörjans broschyr! (Tack till kompisen H som väckt det uttrycket till liv igen!)

Nu har jag inte nerver att bara vänta längre. Så i stället för att ha en lugn söndagsförmiddag i solen före jobbet på Turistbyrån satte jag mig ner och gjorde om HELA broschyren, nu i mitt gamla Page Maker-program. Visserligen gick det rätt fort när jag hade alla foton och material färdigt, men det kräver en hel del ytterligare moment som InDesign har rationaliserat bort, så det tog 4½ timme... och typsnitten hoppade lite, så jag måste kolla den en gång till.

I morgon skall Technical support på Adobe få veta att de lever!

Inga kommentarer: