20061103

Det finns två möjligheter

Antingen blir man arg eller också lägger man sig ner och tittar in i väggen, alternativt någon gammal TV-såpa.

På tre A4-sidor förklarar A-kassan återigen vad det är som gäller enligt 39 § ALF och i vilken mån jag kommer till korta i dessa avseenden. Tydligen är det så stelbent att 6 månader /25 veckor heltidsjobb MÅSTE vara avlönat heltidsjobb eftersom det står så i lagen. "Studier jämställs inte med heltidsarbete vid prövning av bisyssla". Alla övriga krav som ställs uppfyller jag ju.

Senast jag hade ett avlönat heltidsjobb var 1983. Och höstterminen 2000 hade jag två 50%-jobb. Men då hade jag inte en tanke på att jag skulle göra ett lappkast in på den här banan, som mitt företag bygger på.

Nu är det krig. Jag skall skriva debattartiklar och insändare och stöta på alla politiker jag kan komma på - den här lagen måste ju ändras! Det måste finnas en chans att driva ett företag på de här premisserna, åtminstone i min bransch! Jag kan tänka mig att det finns fler nischer som också skulle hamna i samma fack. Det går ju ganska lätt att kolla hur mycket man tjänar om man är så ärlig som jag och verkligen uppger siffrorna exakt till skatteverket. Hur många minuter man jobbar för varje krona är väl svårare att uppge i mitt fall, men är det så att jag får ett fast heltidsjobb blir det förstås automatiskt färre uppdrag jag tar! Och får jag ett deltidsjobb tar jag fler uppdrag och kommer kanske upp i en heltidsinkomst.

Vad jag inte får in i min skalle är att det är så stor skillnad på heltidsarbete och heltidsstudier (eller 1½-tidsstudier + timanställning i mitt fall). Hade det varit så att ingen får ha kvar sitt företag så skulle jag inte säga pip.

Någon A-kassa lär jag alltså inte se röken av, trots att jag har betalat in varenda månad i femton år.

I rena ilskan satte jag igång att söka tre jobb som inte finns än. Och två som finns. Samt skickade in en beställning från tryckeriet på 4000 vykort med Hjo-motiv. Kampanjen "Eva-Kihlström-är-fullständigt-oumbärlig" går vidare.

Sedan lade jag mig i soffan och tittade på Doktorn kan komma.

Inga kommentarer: