20061229

Onödiga ämnen

När vi gick i skolan på förra seklet hade vi ett ämne som hette OÄ på schemat. Egentligen betydde det något annat, men vi var inte sena att tolka det till "onödiga ämnen".


Till de "onödiga ämnen" man nu för tiden ägnar sig åt måste väl höra bakningens ädla konst. Varför skall man baka, när man har ett bageri tvärs över gatan, kan man undra. Ändå trillar jag dit och gör det då och då. Och det blir ju faktiskt gott också.


Före jul bakade jag pepparkakor, vilket väl nästan alla gör. Eftersom flera gäster vi haft tycker att mina pepparkakor är väldigt goda och har frågat efter detta, tänkte jag nu vara generös och dela med mig av receptet. För att vara riktigt ärlig så är det absolut inget hemligt med det, det står i Stora Kokboken, 1974 års upplaga. Men här publiceras det igen.


Julpepparkakor, ca 300 st


5½ dl farin- eller strösocker

1½ dl sirap

1½ dl vatten

300 g smör/margarin (går bra att ta hälften av varje)

1 msk kanel

1 msk ingefära

(1 msk nejlikor, lite pomerans eller annan krydda man gillar går också bra att sätta till)

1 msk bikarbonat (eller 2 msk bakpulver)

drygt 1½ liter vetemjöl


Gräddning 175 grader i 8-10 min.


Koka upp socker, sirap och vatten. Lägg i fettet och låt det smälta. Låt massan kallna. Rör ner kryddor, bikarbonat och det mesta av mjölet. Täck degen med resten av mjölet och låt stå kallt, minst till följande dag.


Arbeta den kalla degen, lite i taget, på bakbordet så den blir smidig. Kavla ut tunt (ca 2 mm) och ta ut kakor med mått (använd ev lite mer mjöl). Lägg kakorna på smord plåt eller bakplåtspapper. Grädda - passa noga temperatur och tid!


Låt kallna innan kakorna tas av plåten och förvara dem torrt i burkar.


Inga kommentarer: