20070705

Får man göra så här?

Jag ringde nyss på en annons om en utannonserad tjänst. Det är god marginal till det datum då den skulle "utgå" enligt vad det stod i annonsen.

Jag började fråga lite smått och förklarade varför jag var helt omistlig för företaget på den här posten - när jag blir avbruten med ett "nämen, den tjänsten är ju redan tillsatt!"

En annan tjänst jag sökte tillsattes av en person som redan verkade inom organisationen och fick tjänsten bl a för att hon "redan känner till vårt sätt att arbeta".

Man misstänker att det i de här fallen, och kanske i flera som man aldrig får reda på, är fråga om internrekrytering, och att organisationer och företag sätter ut annonser bara för att visa att de är aktiva och "på G" i sin verksamhet. Smart marknadsföring! Det som ser ut som en efterfrågan på "nytt blod" kanske bara gäller en transfusion av gammalt...

Som om det inte räckte med alla nätverk som man inte är med i, och aldrig kommer in i.

Måste jag börja spela golf för att få ett jobb???

Inga kommentarer: