20070830

Vad skall det bli av mig?

Sakta men säkert håller jag på att bli tokig. Några dagar extra har jag fått på feriejobbet, på nåder känns det som. "Jobbar med datan". Tröstlöst eftersom det ju inte KAN bli någon fortsättning där. Men man vill ju inte tacka nej så länge man inte har något annat att gå till.

Jag söker jobb dagligen på Internet och i olika annonsorgan. För en stund sedan var jag fullt beredd att kolla upp frågan "vill du jobba hos oss?" - från Taxi... Jag som inte ens är särskilt förtjust i att köra bil! Till detta sökande går det åt så mycket energi att jag har svårt att hitta på nya kreativa idéer för att komma vidare med mitt företag evalution - tankar och ting -. Det har blivit en ond spiral som tar ifrån mig nattsömnen och därmed all inspiration som jag hade behövt för att skriva nya, personliga och intelligenta ansökningsbrev.

Snart orkar jag väl inte ens ta mig ner till Ica för att köpa mjölk.

På en marknad med hundratals sökande på varje tjänst, där man inte ens får en chans att visa vad man kan, börjar det nu bli frestande att "prostituera sig". Att helt desperat erbjuda något företag att jobba gratis i ett par månader bara för att få in en fot... men hur uppfattas man då? Helknäpp redan från början eller ovanligt modig?

Ena foten håller på att sugas ner i lera. Andra foten håller jag krampaktigt i luften för att kunna sätta ner den och dra upp den andra så fort jag anar fast mark i någon riktning.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Usha, fy att du känner så här! Finns det någon möjlighet att jobba med något utanför MKV? I barnomsorgen t ex, där du jobbat tidigare va? Jag jobbar ju på café nu och även om jag är underbetald och felplacerad med tanke på vår utbildning så känns det fantastiskt att varje dag kliva upp och vara behövd av någon. Att få göra något bra, även om det "bara" innebär att sno ihop en räksallad eller en latte. Du kanske söker jobb utanför MKV redan? Hoppas det löser sig snart!!

Eva Kihlström sa...

Det där om barnomsorgen har jag hört förut...bl a från en helt oförstående handläggare på Arbetsförmedlingen. Anledningen till att jag slutade var ju att jag med smärtsam tydlighet kom underfund med att som verksamheten ser ut i dag - med bl a för stora grupper, för små barn och massor av "tretimmarsbarn" (=fullkomligt omöjligt att få ihop en fungerande grupp) - så kan jag inte längre stå för den och göra ett bra jobb. En nytillträdd rektor som inte klarade av att man tänkte själv gjorde inte saken bättre. Så för att slippa bli helt "utbränd" och få ännu längre väg tillbaka slutade jag. Och det vänder sig i magen när jag tänker på att jobba där igen, i den formen av verksamhet... OBS att jag vet, och beundrar, dem som håller på, och klarar av att hålla en hög pedagogisk kvalitet på sitt jobb trots allt!!!

Att jag känner mig felplacerad lönemässigt på Turistbyrån beror på att jag hela tiden ombeds göra en massa uppgifter som har direkt härledning till MKV-utbildningen, t ex se till att det evenemangsblad vi delar ut ser snyggt ut, är rättstavat och formmässigt korrekt. Och lägga in "produkter" under evenemang och aktiviteter på hemsidan www.hjo.eu, som alla skall kunna och göra, men som det av någon anledning bara är jag som gör. Vissa grejor hänvisar jag helt enkelt till den nya kommuninformatören eller till "chefen" själv.

Dessutom skulle det varit kul att få utrymme för att göra några fler nya informationsblad, på rak arm kan jag komma på tre stycken olika grejor som vi skulle behöva göra, med text och bilder, men som jag inte vill "skänka" bort från mitt arkiv och mitt kunnande. Jag erbjöd mig att göra det som "projekt" vid sidan av det dagliga broschyrplockandet och kundbokandet som alla gör, men fick kalla handen.

Jodå, jag skall ringa bageriet/fiket här tvärs över gatan och fråga om de behöver inhoppare. Och ICA håller på att bygga ut, de kanske behöver någon ny deltidare. Det skulle faktiskt kännas bättre att ha ett helt väsensskilt jobb från MKV, som fast "brödjobb", och så ta betalt för de uppdrag som jag förhoppningsvis skaffar i mitt företag! Även om det skulle vara roligare att helt arbeta med detta, förstås. (Nu står jag i telefonkatalogen, i alla fall den lokala!)

Jag söker allt jag kan tänka. Men vid köra Taxi - där går nog gränsen i alla fall...