20091021

Piiinsamt, ICA!

Både för er informationsavdelning - men inte minst för mig, den trogna kunden som handlar hos er säkert tre av fyra gånger... nu kommer det att dröja åtminstone en vecka innan jag kommer och handlar där igen!



Under flera dagar nu har reklamfilmen ovan rullat på TV om att det är "ROOOOTSAAAKSVECKA", och därtill kom ett reklamblad i postlådan med samma budskap. På flera sidor var det exempel på olika rotsaker med olika priser, men på en sida fanns det extra stort uppslagna bilder på LÖK, KÅLROT, MOROT, RÖDBETA och PALSTERNACKA och så en "svart tavla" med priset 2.90/kg, också det skrivet ganska stort. Under de flashiga bilderna stod det lite tips på vad man kan använda dessa rotfrukter till.

Eftersom vår familj äter flera kilo rotfrukter i veckan nu när det är säsong tänkte jag med min för närvarande väldigt modesta inkomst att här gäller det att bunkra!

I affären var det inte störtskyltat som det brukar med stora högar eller korgar av varan som det var extrapris på, utan de olika sorterna låg lite här och där. Med små, små skyltar med det låga priset. Vid palsternackan stod det 35:-/kg, vilket tydligen var det ordinarie priset. Jag plockade ihop några kilo morötter, lök och kålrot och sedan kom en tjej och fyllde på lite andra grejor bland frukten. Jag frågade henne dels om det inte fanns några rödbetor, som jag också hade tänkt köpa (vilket inte skulle komma in heller!) och dels om priset på palsternackorna. Hon gick ut och kollade i bladet och frågade någon också, vad jag förstod, och kom tillbaka och sa att visst skulle de vara med! Jag skulle bara se till så det priset var inlagt i databasen så jag fick det när jag kom till kassan.

OK, jag plockade väl ihop 1½ kg palsternackor också (man fick köpa högst 5 kg av varje sort, så det var god marginal). Sedan handlade jag resten av varorna och gick till kassan. Nähä, priset var ju inte inlagt i kassan så kassörskan slog in det manuellt. Hon ringde också till den som skulle lägga in priset och kollade.

När jag hade dragit mitt ICA-kort och därmed betalat dryga 600:- och alla grejor var nerpackade säger kassörskan (som under tiden hade konfererat med sina kollegor): "Det var egentligen fel pris på palsternackorna, de skulle inte vara med i extrapriset..." Jag sa ju att det stod så i bladet och att tjejen vid frukten hade kollat, men självklart ville jag betala rätt pris i så fall! Kassörskan hade då ett blad liggande under kassan och visade att det bara stod "lök, morot och kålrot" med typsnitt 8 punkter ungefär under de stora siffrorna 2.90. Men jag fick inte betala mer eftersom jag hade fått det priset av personalen. Jättepinsamt!! Kände hur jag blev genomsvettig och rodnade över hela bröstkorgen. Hela kön hörde ju konversationen.

Det kan ju inte bara vara jag i hela Sverige som blev "lurad" av det här upplägget. Rotfrukter är ju betydligt fler sorter än de som var med på den där bilden, och vid palsternackorna och rödbetorna stod det över huvud taget inget pris. Då "läser" man ju av hela bilden och ser bara priset 2.90 för alla sorterna, i synnerhet om man har en aning bråttom vilket man ju ofta har när man skall gå och handla. Det är elementär informationsteori, man undrar vilka nötter som har suttit på ICAs inhousebyrå och gjort sådan dålig layout som kan misstolkas så. Skäms! Ni är en skam för hela yrkeskåren! (Därmed måste jag skämmas dubbelt, å era vägnar också, ju!)

I rena irritationen kom jag plötsligt på hur jag skulle fixa buggen som har ställt till det på bloggen de senaste veckorna. Inget ont som inte har något gott med sig!

Inga kommentarer: