20150602

Mera om träning. Del 94/100

För några dagar sedan berörde jag ämnet träning. (http://evaihjo.blogspot.se/2015/05/trott-trottare-del-89100.html)

Det är min stora akilleshäl i livet. Det är helt enkelt INTE ROLIGT. Och när man är vuxen, och saker som inte är roliga inte är absolut obligatoriska, så väljer man gärna bort dem. Fast man vet att man borde. Och så får man dåligt samvete och allt det där. 

Jag försöker att tycka att cross-trainern är rolig. Men jag tycker inte det. För att glömma bort att jag står där och trampar med svetten flödande, så har jag tv-n på framför mig. För att slippa titta på räkneverket, som sakta, sakta räknar ner de tjugo minuter som jag har bestämt mig för att köra, nu, ett tag.

Så har vi detta med simning. Jag är en fruktansvärt dålig simmare. Det går så sakta, så sakta. På gymnasiet, när vi skulle avlägga "simkunnighetsprov" på 50 meter bröstsim, och jag simmade i min vanliga takt utan att anstränga mig för att göra det fortare, fick jag en spydig kommentar av läraren: Vad gjorde du? Badade du, eller?  (Skulle jag ramla i vattnet mitt ute på havet, skulle det nog vara bättre att simma långsamt och hålla sig flytande än att simma fort och kollapsa i en hostattack.)

Sommartid är kommunens utomhusbassäng öppen för "morgonsim" på vardagar kl 7-7.30. Det hände att jag cyklade dit då och då även på den tiden vi bodde i villan på Hammarnsjorden och vi hade familjekort på badet. Men nu för tiden, när vi bor på Hamngatan typ 150 meter från badet, och det dessutom är fritt inträde där, så finns det ingen ursäkt för att inte gå dit och simma. Ja, det skulle vara när det ösregnar och stormar då, som det gjorde i går.

För det var i går som säsongen började. Första juni. Nu är det sommar, därmed basta. Men med knappt 8 grader i luften och ovan nämnda väder så lät jag det faktiskt passera. Premiären ägde i stället rum idag. Inte mycket varmare i luften, men ingen nederbörd och måttlig vind. Väl man kom ner i bassängens 24-gradiga vatten och värmt upp med någon längd så var det inte så kallt. Men när man kom upp! Efter dusch, hemkomst och frukost håller jag fortfarande efter två timmar på och försöker få upp värmen.

Hur långt jag simmade? 500 meter blev det idag. Riktigt bra dagar kan jag hinna 750-800 meter. Jag är som sagt en fruktansvärt långsam simmare. Men det är skönt efteråt.

Inga kommentarer: