20150509

Fortsättning följer. Del 69/100

För två år sedan köpte jag en del garn. Jag hade fått ett presentkort att utnyttja i en garnaffär i Göteborg.

Bland annat ett fint ljusblått garn som jag tänkte ha till en snygg kofta som jag hade hittat mönster till.

För nästan 1 1/2 år sedan började jag sticka på denna. Men det var som om det hade gått troll i det. För jag började om tre gånger, tror jag, innan jag fick flätmönstret att stämma. Sedan vred jag flätorna fel på några ställen. Och när jag hade kommit ett par decimeter tänkte jag att detta kan inte stämma... Mätte och då var stycket ca 25 cm för stort (man stickade bak- och framstycke i ett).

Fattar fortfarande inte hur det blev så. Jag hade visserligen annat garn än beskrivningen men stickfastheten stämde ungefär. Det blev till att repa upp, eller "frogga" dom dagens stickande ungdom säger. Reap it, reap it...

Jag tog fram en helt annan beskrivning och bestämde mig för att virka en kofta i stället. Även här har jag fått börja om typ tre gånger. Och jag har hållit på i några månader av och till. Men nu är den nästan klar. Bara en söm kvar som jag inte orkade få ihop på fredagskvällen.

Det är ju bra med handarbeten som räcker länge.

Inga kommentarer: