20070120

Jämna plågor...

En av mina miljontals läsare därute, vännen R, klagade i förbigående över att jag bloggar för sällan. Jaha, kul att någon ser fram emot mina "nyheter och bullentiner" som det hette på Mosebacke Monarki.

Jag är ju fast i det här med bloggandet, det är jag, men ibland känns det som att det bli lite enahanda, det här med söka jobb - inte få jobb, söka jobb - inte få jobb... Det mesta kretsar kring det, trots att jag försöker med näbbar och klor att inte fastna och ge upp. Men det är svårt när man inte ens bevärdigas en intervju.

I går stod det i tidningen att fyra personer sållats fram efter en första intervjuomgång till ett av de jobb jag sökt, och för länge sedan fått besked om att jag var bortsorterad från. De fyra personerna var namngivna i artikeln. En av dem är en bekant till mig, med flera års yrkeserfarenhet. En annan är min brylling. (Också med yrkeserfarenhet, förstås, för det var det kriteriet de hade sorterat efter i det här fallet.) Jaha, tänkte jag, kul för dem, och la undan tidningen.

På eftermiddagen kom dottern R och ringde på med en fin tulpanbukett. Hon ville trösta mig för hon trodde att jag var jätteknäckt för att just de två bekanta fanns med bland de utvalda. Hon visste förstås att jag hade sökt jobbet. knäckt var jag ju alltså inte just för det, men allmänt nedslående är det ju att så ofta få svaret tack, men nej tack - och en liten uppmuntran piggar ju alltid upp. Dessutom kom kompisen I och vi fick en riktigt mysig tjej-eftermiddag sådär helt improviserat, vi tre. Inga märkvärdigheter eller stora åthävor. Sådant skulle man unna sig lite oftare!

2 kommentarer:

Unknown sa...

Jag hängde nog inte med. Vilken tidning skriver vilka som sökt ett jobb?

Eva Kihlström sa...

Ja, jag tyckte också att det var lite knasigt att skriva så, men det var Hjo Tidning (www.hjotidning.se)som skrev vilka fyra personer som hade gått vidare efter en första intervjuomgång till tjänsten som informatör i kommunen. Det är ju i och för sig offentliga handlingar, men det kan ju inte vara så kul för de tre som inte får det, att det har stått i tidningen. Dessutom var rubriken "Fyra vill bli informatör", och inte hur många som sökte tjänsten totalt - det var ju vi allihopa som ville bli det...!