20080711

SKETA-YÄSS!!!!!

...för att låna ett av sonen T's specialuttryck. Han har alltid varit bra på att hitta adekvata uttryck då situationen så kräver.

I det här fallet passar det ypperligt.

Jag har nämligen varit tvungen att reparera min dator (igen!) och därmed låta teknikern "blåsa" alla program. Sedan måste man alltså installera dem igen för att man skall kunna arbeta med den kära kamrat Dator.

Sedan tidigare hade jag traumatiska minnen av att förgäves ha försökt installera ett nyköpt Adobe-paket i en dator som bara vägrade att släppa in det. Det visade sig att det satt ett gammalt PageMaker-program och stoppade. Efter mycket möda, vånda och telefon till Adobe i Stockholm (efter snack med mina snälla och tåliga medialärare i Jönköping också förstås)!

När jag så började installera det snälla Office-paketet med tillhörande Outlook för e-mailen gick det förvånansvärt bra. Så kom vi då till Adobe Creative Suite. Som stoppades. Och stoppades.

Först höll jag på själv i närmare två timmar och plockade bort alla tidigare installerade Adobe-program. Startade om och startade om. Inte hjälpte det. Så kom M och skulle hjälpa mig. Tillsammans höll vi på och letade efter snubbeltråden i ytterligare en och en halv timme, innan vi genom sökmotorn Google hittade denna förnämliga programvara att ladda ner: Windows Installer Cleanup Utility! Den släpade fram alla dolda komponenter i ljuset och snabbt och enkelt avinstallerades alla delar av de försåtliga mjukvarorna som jag trott att jag hade raderat, så plötsligt började mitt paket med Photoshop, Illustrator, InDesign och alla de andra helt snällt att installera sig!

Utan ett enda samtal till Mattias, Johan eller Daniel ... det hade väl i och för sig varit trevligt men inte vid 23.30 på fredagskvällen ...

I morgon skall här jobbas. Nu har jag plötsligt fyra "skarpa" projekt mer eller mindre på gång i olika stadier. Kan det bero på min nya klippning - en lite tuffare profil?

Först måste vi sova lite. Godnatt!

Inga kommentarer: