20081017

Alexandra och jag

Då och då surfar jag runt på några s k "kändisbloggar", dvs där det vackra, smarta, glamourösa och framgångsrika folkets tankar finns tillgängliga för oss vanliga dödliga. 

För några dagar sedan konstaterade jag genom Alexandra Pascalidous blogg att denna duktiga, intelligenta och intellektuella människa med strålande mediakarriärer i två länder inte har mer än drygt hälften så många högskolepoäng som jag. (Plus några andra slags kurser, men det har ju jag också.)

Å andra sidan är ju jag inte ens hälften så vacker som hon - har aldrig varit och kommer aldrig att bli. Och min glamour inskränker sig till ett par glasögon av "tjusigt" märke (som jag hade köpt även om det stått något annat på dem, eftersom formen på dem råkade passa).

Undrar om det finns någon korrelation här? Huruvida man får en chans att jobba med det man vill, menar jag. Det vore något att forska på!

Och Alexandra har fortfarande alla möjligheter att fortsätta plocka högskolepoäng och kommer att göra det, det tvivlar jag inte på.

Vi har båda fått arbeta oss in och upp från olika utgångspunkter och jag vill inte byta liv med Alexandra, eller med någon annan. Jag vill bara ha ett fast jobb inom den bransch jag nu har insett är min.

2 kommentarer:

Mille sa...

Träffade henne för många år sedan nu när hon föreläste på Komvux, bytte några ord när hon signerade sin bok "Bortom mammas gata". Det är svårt att inte bli fängslad av henne. Duktig, som du nämner. En sprudlande person med sådan härlig utstrålning.

Eva Kihlström sa...

Ahhh,jaa... där har vi ägget.

Utstrålning ...

Tenkte'nte på 're :)