20081023

Något lurt

Vår kära leverantör av bredband = även server för e-mail till Outlook osv meddelade i mitten av september att de skulle göra ett byte av e-postsystem för att kunna erbjuda en bra, säker och tillförlitlig e-posttjänst. Bl a skulle detta medföra en betydligt kraftfullare hantering av SPAM.

Vissa störningar skulle komma att inträffa under just den dagen bytet skulle göras, men sedan skulle det fungera.

Jodå, jag såg till att spara viktiga mail och meddela de viktigaste eventuella mailskrivarna att det kunde flippa ut den dagen, men när den väl kom så märkte jag inget. Och lika mycket SPAM som vanligt, tyckte jag. Jag spärrar ju avsändarna eftersom, så det brukar väl komma sådär 8-10 per dag som slipper igenom till min Outlook.

Ni vet ju alla vad som hänt med ekonomin i världen och Sverige under september - oktober. Och jag, som har min adress registrerad hos ett halvdussin olika sökmotorer som skall skicka jobbannonser till mig ( t ex merajobb.se, jobsafari.se osv) märkte att det tunnades ut alldeles väldigt med jobberbjudanden. Men jag tänkte att det är väl lågkonjunkturen som slår så mot min bransch... och bläddrade extra noga i våra tidningar för att se om det fanns jobb i andra branscher att söka i stället. Några annonser hittade jag, som jag borde ha fått per mail.

När jag så fick ett par jobbtips från andra kontakter, och de frågade om jag hade sett annonsen började jag ana ugglor i mossen. Jag borde ju fått in Platsbankens annonser på det området... men i min Outlook meddelades bara "du har fått ett meddelande som verkar vara SPAM" när det verkligen var SPAM.

Och så började min stationära dator att bli trög och tjorva sig - igen - och jag fann för gott att ta till webmailen som jag nästan aldrig använder till min "hjomail"-adress, eftersom mail som man öppnar där försvinner ur Outlook och vice versa. Jag vill spara mailen på ett ställe, annars vet jag ju inte hur jag har det. Alltnog, när jag väl erinrade mig lösenordet och fick upp vyn, så upptäcker jag att det ligger inte mindre än 483 meddelanden i SPAM-mappen!!! Så många har jag ju aldrig fått i Outlook, så jag gick in och kollade vad det var.

Det visade sig att bland alla konstiga avsändare, som verkligen var SPAM, fanns också de flesta av mina sökmotorer som hade skickat en massa annonser till mig under de här veckorna ... det blev inte riktigt så låg konjunktur så fort som jag trott! Tyvärr hade ju några ansökningstider hunnit gå ut, men några jobb skall jag omedelbart söka. Dessutom hade de sorterat bort några av mina vänner och till och med min mans jobbadress, som jag hoppas är tillräckligt tillförlitlig för att släppa igenom. Jo, det kan man kalla en betydligt kraftfullare hantering av SPAM - men hur skulle jag fått reda på att det var ytterligare ett filter om jag inte hade gått in i webmailen? Puh!

Nu skrotar jag Outlook helt och hållet. Så här kan man ju inte ha det! Nu har jag vitlistat alla som var bortsorterade och skulle fler bli det så hittar jag dem ju omedelbart genom att ta till vana att kolla den mappen varje gång jag öppnar inkorgen. Så ni kan lugnt fortsätta skicka alla era jobbtips, erbjudanden om jobb/uppdrag och önskemål om att jag skall komma till er på intervju, både på "hjomail" och "evalution"-adresserna (se även min hemsida).

Inga kommentarer: