20090901

Oseriösa företag

Så sitter jag här med ett papper där det står att företaget bedömer att det inte längre är meningsfullt att min provanställning fortsätter.

Teoretiskt sett är jag anställd till 14/9, men jag valde att ta mitt pick och pack och gå ut genom dörren igår kl 13.45, inte en minut längre av mitt liv får de.

Vad är det som har hänt, undrar många "Bloggyaner", "Twittrare" och "Facebookare". Hör du inte till någon av dessa grupper tänkte jag att jag kopierar utdrag ur det jag skrivit hit också.

Jag såg att det var på väg, hade faktiskt förberett en annan ursäkt - men blev inkallad för enskilt samtal och vederbörligen utslängd... Det här skrev jag som Bloggy-kommentar nyss: Tack alla snälla! Nä, för att fatta mig kort - jag trodde det var ett seriöst företag med en vettig o användbar produkt att sälja. Men jag vägrar att sälja med godtycklig prissättning, olustig jargong som gick ut på vulgära sprit- och sexskämt (även mot kund) och respektlösa utbrott mot de kunder som vill tänka efter innan de köper. Dessutom flertydiga budskap uppifrån om hur det skulle vara med diverse saker. Jag vet att jag framhöll redan i intervjun att jag vill sälja på kunskap och höra/respektera när kunden säger nej. Tror man har igen det nästa gång man ringer nämligen. Jag är inte speciellt knäckt, är ju bara tillbaka på ruta ett, utan att "gå i fängelse". (från Facebook)

@alla igen - fortfarande tycker jag faktiskt att produkten är bra, men stämningen... På anställningskontraktet stod det att alla var skyldiga att bidra till ett positivt arbetsklimat, eller något sådant, och då har man väl olika referensramar för vad man tycker är positivt. Och jag har INTE precis suttit och snörpt ogillande på munnen över deras måndagmorgonsberättelser om helgen, men jag har inte fyllt i med mina egna berättelser heller - helt enkelt för att jag inte haft något att säga som kunde mäta sig med vilda klubbkvällar och partajande. Skulle jag berätta att jag varit i stugan och byggt på friggeboden större delen av helgen?
kram på er allihop! Tack för att ni finns! Bloggy och några Riesen-kolor, sedan är evalution på banan igen, ska ni se! (Har egentligen aldrig varit av den.) (från Bloggy)

I det här fallet "lider" jag inte så mycket, även om jag naturligtvis är besviken till viss grad. Jag visste att detta inte var det jobb jag "egentligen" skall ha, men ville ändå att det skulle fungera och försökte verkligen att göra som de sa. Men när de kom till att vi skulle ha en säljtävling som gick ut på att berätta en "fräckis" (som vi fick oss tilldelade, det var inga söta barnhistorier precis) i säljsamtalet till kunden och spela in samtalet utan kundens vetskap, vilket vi skulle få poäng för, då slogs sista spiken i kistan. Ska se om jag kan få tag på "högsta hönset" i företaget och tala om vad jag tycker. Annars blir det väl Sverker Olofsson. (från Facebook)

Om detta kan verka något osammanhängande, så beror det på att det är svar på kommentarer som andra har gett på ursprungsinlägget som löd sålunda:

Nu fick min karriär som mediasäljare ett abrupt slut.Säljer inte min själ för en plats i en tvivelaktig org-kultur.

Jag fick i alla fall sagt vad jag tyckte om denna organisationskultur till den som anställde mig, sedan om han fick en tankeställare eller bara tyckte att det berodde på att jag var frustrerad och bitter för att jag inte hade lyckats sälja något på tre dagars ringande, det var svårt att avgöra. Spelar inte mig någon större roll, nu lägger jag detta bakom mig.

Och tar tag i en ny hög annonser med jobb att söka. Som sagt, jag har inte tagit bort alla mina sökmotorer utan bara de som jag tyckte fungerade sämre.

3 kommentarer:

Catherine sa...

Jag råkade själv ut för ett liknande företag kort efter att jag tagit examen från MKV. Inte värt att lägga sin tid på, precis som du säger. Man blev i alla fall en erfarenhet rikare och kunde lägga till mediesäljare på listan över jobb man inte vill syssla med. Tycker det var strongt av dig att tackla det som du gjorde. Jag är säker på att du får bättre lycka nästa gång. Kram

Mille sa...

Du gjorde helt rätt Eva. Det finns gränser för vad man tar. Sorgligt nog finns det en hel uppsjö med sådana oseriösa företag, för jäkligt att de får finnas och att det får gå till så. Bra att du hanterade det så som du gjorde. Lycka till i ditt fortsatta jobbsök!

Fnissi sa...

BRA GJORT EVA!!!! Sådana företag är inte värda din kompetens!
KRAAAAAM