20090601

Blåsar-blogg

Med ett par dagars fördröjning kommer här min utlovade blogg om Svensk Blåsmusikfestival 2009 - eller, halva festivalen typ, för jag åkte ju hem på fredagskvällen och missade några av godbitarna. Så är det när man är engagerad på flera håll. På bilden ovan befinner jag mig på buss nr 404 från Hjo till Jönköping. Solen skiner.

När jag kom ner till Jönköping såg det dock ut så här. Och jag hade glömt paraplyet... Som tur var öste det inte ner hela tiden, så man kunde springa lite emellan skurarna. Men jag köpte ändå ett paraply, för att det skulle sluta regna.

Festivalgeneralen Anna i kansliet, som just nu (torsdag eftermiddag) består av kartonger med olika innehåll som skall sorteras upp och administreras.

Bl a skall de blå tröjorna delas ut till alla funktionärer. Massa blå tröjor blir'e!

På fredagsmorgonen var vädret strålande. Här är entrén till Pingstkyrkan där kansliet och de flesta inomhuskonserterna hölls. Lastbilen är strategiskt placerad för in- och utlastning. Obs skylten är ingen trottoarpratare utan en affischpelare!

En av utställarna plockar fram sina grejor.

Här riggas för fredagskvällens konsert med TRK - Arméns Trumkårs Underhållningsband.

Det går åt många blommor och blombuketter. Inte lätt att försöka vara "blomsterflicka" när buden är många om hur och när... Synd bara att en del saker trillar ur huvudet och försätter andra personer i bryderi - i min ödmjukhet nämner jag inga namn!

Kolor från Ryfors är mycket svåra att administrera - de försvinner bara hela tiden!

En kort paus för snabbfix

...och lite fika för att hålla koffein- och sockerhalten på rätt nivå!

En kort sväng med Anna på sta'n: lunch och sedan lite koll på läget. Dansbanan i Rådhusparken verkar OK för kvällen - kulörta lyktor och björkar, check!

Här konserterar en orkester från Bergen, Norge.

Hela familjer är engagerade! Här visas en sprillans ny tamburstav, som levererats samma dag (!)

Som sagt, Arméns Trumkår på gång!

Drillflickor hör också till i festivalen. Här med Norrahammars Musikkår.

Och här värms det upp för den fåniga tävlingen 60 sek blås. Tid OCH stilpoäng. Det blev ganska kul till slut. Konferencieren Thomas stod uppe på stegen och talade, och försökta även få upp domarna. Och den stiliga vandringsbucklan fick en ny ägare.

Innan det bar av hemåt senare på kvällen gick vi en sväng och kollade läget vid dansbanan. Lite folkparkskänsla, precis som det var tänkt! Guldkavajerna glimmar i kvällssolens glöd... fast det var lite dåligt med blåsmusiken just när vi var där och tittade!

Kom hem vid halv tolv - och sedan kommer en helt annan historia.

Inga kommentarer: