20080810

Tvångsinlärning

Medan den andra hälften tittar på OS tar jag tag i detta.

Att lära känna min nya dator.

Jag har ägt den i ett par veckor vid det här laget och det är väl hög tid. Men det tar ju en stund och man behöver få "va' ve' " som det heter här. 

Så nu sitter jag här med min lap-top bokstavligen "on top of my lap" och "customizar" för fullt. Och det här att jag numera kan "surfa på ovanvåningen" som den stackars välmenande pappan i telia-reklamen, det är fortfarande något nytt för mig. Fast jag behöver ju inte släpa upp skrivbordet ... Det är tillräckligt svettigt att vid min ålder behöva träna om öga-hand-koordinationen och jobba utan mus.

Men jag har kommit på några smarta funktioner runt omkring det här med att sitta med datorn i knät. Det går t ex alldeles utmärkt att använda en vetepåse, som man annars värmer i mikron för att lägga på onda muskler osv, som isolering mellan maskinen och benen, där det annars kan bli väldans varmt. Har du ingen vetepåse? Beställ en hos 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Tack för de fina orden! Ja visst, moderna tider nu =) Skönt med dator iaf, känner mig lätt avskuren från omvärlden så det är skönt att ha "kontakt". Hoppas vi blir utskrivna imorgon.

Eva Kihlström sa...

Spontan reaktion: stanna på BB så länge du får!!! Det brukar komma en "backlash" efter ett par dagar, trots att man tycker att man är jättepigg.

Vi hörs!