20090510

Vitsen med webtidning

(tycker jag) är bl a att man skall kunna hitta en artikel man sett i pappersupplagan och snabbt kunna dela med sig av den till vänner och bekanta. Det kan vara något aktuellt ämne, ett recept eller vad som helst.

En del tidningar är väldigt dåliga på att publicera på webben. Och en del publicerar samma artikel fast med annat namn. Är det så omöjligt att man kan skriva in artikelns namn i sökrutan och få fram den artikel man vill hänvisa till? Eller måste man läsa sin tidning uteslutande på nätet numera, om man skulle hitta något att dela med sig av?

Ett exempel: ett av våra husorgan Göteborgsposten, som jag för övrigt trivs väldigt bra med. För en vecka sedan, söndagen den 3/5 hade de en artikel om sensorisk hyperreaktivitet, alltså den diagnos som min besvärliga hosta har fått efter ett otal besök på både KSS (Skövde) och Sahlgrenska (Göteborg). Rubriken var "Besvärliga dofter" (fast i mitt fall handlar det inte om "dofter" som jag uppfattar, utan troligen något annat kemiskt som retar nerverna i halsen). Artikeln var skriven av Eva Nordin, och beskrev väldigt bra hur det uppträder och känns. Alltså kunde det vara intressant för mina släktingar, vänner och bekanta och alla ni andra miljontals människor som läser denna blogg att få veta, så jag slipper avvärja dunkar i ryggen, halstabletter, vattenglas etc medan jag hostar så jag knappt får luft. När jag har hostat färdigt tar jag gärna ett glas vatten eller en halstablett.

Men denna artikel fanns alltså inte. Hittar ni ett nummer av tidningen så läs den. Jag har rivit ur sidan för att spara. Det närmaste som jag hittade på nätet var detta. (Tyvärr har jag inte kommit med i forskningsprojektet - än i alla fall.)

En annan del av GP som fungerar alldeles utmärkt på webben är Teknik&Trender, som skrivs av min bloggy-kompis @evaw. Den hittar man helt utan besvär. Undrar om många läser den? Ett av de senaste inläggen är detta om den nya pocketbloggen. Man blir väldigt stolt men får samtidigt en liten aning prestationsångest...!

Inga kommentarer: