20080305

Brittiska tv-serier

Jag har en svag punkt när det gäller tv-tittande, och det är just brittiska tv-serier. Jag har förstått att det är många svenskar som delar denna svaghet. Jag menar inte bara sk "engelsk humor" som Mr Bean eller Faulty Towers. Nej, ända sedan jag började välja själv har jag valt Familjen Ashton, Herrskap och tjänstefolk eller t o m Arvingarna. Andra paradexempel är Hem till gården, Huset Elliot, Morden i Midsomer och Kalla Fötter. Ja, listan kan göras lång.

*uppmärksamma läsare kan se att jag har varit inne och rättat till en felstavning i ett av namnen ovan. Tyckte att det såg fel ut när jag skrev det men såg inte vad det var, förrän jag såg det skrivet i ett annan forum idag. Så nu är det rätt!*

Nu kommer en ny, lovande serie från öriket i väster. En serie som i hög grad bygger på igenkänningsfaktorn. Fear, Stress & Anger heter den i original, gjord av Sue och Beryl Virtue (bl a Coupling) Så här presenteras den på SVT's hemsida. Se även jingle.

Efterkrigstidens baby-boomgeneration har plötsligt passerat sitt bäst-föredatum. Nu skuffas de undan av 20-åringarna, som tar deras jobb men aldrig flyttar hemifrån. Dessutom har föräldrarna sina egna åldriga föräldrar som fortfarande ställer krav och vägrar att tyna bort på hemmet.
Martin (Peter Davidson) och Julie (Pippa Haywood) är ett par i medelåldern som fortfarande är väldigt kära i varandra. Och de var faktiskt relativt lyckliga tills Martin plötsligt fick sparken. Fast på ett diskret vis. Martins kvinnliga assistent blev hans chef och svarade med att erbjuda Martin jobbet som "senior consultant" - med hemmet som kontor. Men som Martin uttrycker det: - Jag vill vakna varje morgon, ta min portfölj och gå till ett stort kontor där jag kan skrika åt folk!

Av en ren händelse är det Martin som jobbar med "marknadsförings-nå'nting" och Julie som jobbar med "stadshuset-nå'nting". . . Om man vänder på det, vilka tänker man på då?

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej !
Känner du till en Brittisk TV-serie som hette"Tills vi ses/möts igen" Handlade om amerikanska flygare som hamnade på engelska landsbygden?
Nyfiken!

Eva Kihlström sa...

Jag känner vagt igen det, och fick jag se ett avsnitt skulle jag alldeles säkert göra det! Och så kan man ju filosofera om vad man, och i synnerhet engelsmännen, skulle gjort film och TV-serier om, ifall inte andra världskriget hade blivit av ...

Måste också i sammanhanget kommentera att jag blev lite besviken på ovan nämnda serie - troligen hade jag fö höga förväntningar!