20130319

Exotiska platser

utforskar vi idag.

Jobbet i regionens tjänst för oss till avlägsna destinationer i bortre länet.

Bortre från Hjo-horisonten alltså.

Idag gör vi ett studiebesök i Kungälv. Varför jag osökt kommer att tänka på en kräm av smör, kakao och socker som min moster bredde mellan marie-kexen långt före Ballerinans tid.

På väg hit (i bil för en gångs skull) passerade vi bl a Trollhättan och Lilla Edet. Trollhättan var när jag var liten en fantasiplats där man levde på glass. Igloo till frukost, storstrut till middag och 88-an till kvällsmat. Jag trodde inte att en plats kunde heta så på riktigt. (Fast nu vet jag det. Jag var på sammanträde där för några månader sedan.)

Edet kommer alltid att vara ett toapapper i min hjärna. Man kunde köpa rullarna styckvis förpackade i vitt kraftpapper med en bild av ett lockigt barn på en potta tryck i blått. Undrar om det inte var enkelt, kräppat papper i rullen, när jag tänker efter.

Jag har vad jag vet aldrig haft ärende till dessa fjärran trakter förut så det var väl på tiden att jag fick upptäcka Kungälv. Även om insidan av vårdcentralen och sjukhuset, dit vi ska, nog inte skiljer sig radikalt från liknande inrättningar på andra håll i vgregionen.

(Undrar om kexfabriken har någon outlet-försäljning...?)

Inga kommentarer: