20130331

Livet vann!

Jag tillhör dem som varje påskdag firar att det goda har vunnit över det onda. Du död, var är din seger, du död, var är din udd?

Att någon gång vara säker på att man tillhör det vinnande laget.

När man läser om allt det onda som finns är det lätt att tappa modet. Klimatförändringar, skolskjutningar, arbetsplatsnedläggningar, sjukdomar, krig... Att då tänka sig att det goda är mycket starkare än det onda låter som en stor patetisk ironi. Men jag väljer ändå att tro på det.

Att tro det finns en makt som är starkare än döden ger tröst när det känns tungt. Att nedbrytandet som man började känna av nån gång i 25-årsåldern har en överman, det finns hopp om en annan värld och en dimension som jag inte behöver förstå.

Skulle det visa sig att döden ändå är slutet och lampan släcks, då är det bara slut. Men om det är sant har jag haft hoppet med mig genom livet och får komma hem till en bättre värld sedan.

Win-win.

Vad ljus över griften!

Inga kommentarer: