20150411

Behov av att krafsa. Del 42/100

Idag åkte vi först till Skövde för att komplettera bådas våra jeans-förråd. Jag hittade två par, varav det ena var exakt sådana som jag hade tänkt mig, fast jag inte visste om det fanns, och Michael hittade ett par som föll honom i smaken. 

Sedan åkte vi den dryga milen som var kvar till stugan. Det är så härligt där nu, när det är fint väder. Fåglarna har börjat sjunga och vårblommorna står i sitt vackraste flor. Stugan ligger mitt ute i skogen och ganska högt uppe på Billingen - inget jättehögt berg men ändå är det som alpklimat så man vet aldrig riktigt vad som överlever däruppe.

Förra året gjorde jag en grundlig omgrävning och nyplantering av rabatten mitt framför stugan, längsmed altanen. Den man ser mest, eftersom man oftast sitter där och äter eller fikar. Det finns ytterligare sju rabatter/stenpartier/trädgårdsdamm i den lilla trädgården, pappa var ju en hängiven trädgårdsamatör och planerade rabatter efter mottot ju mera sällsynta växter, desto bättre. Tyvärr orkar jag inte riktigt hålla allt det där i trim, men jag gör ett ryck nån gång då och då. 

Så här års är det i alla fall ett täcke av löv och fjolårsgräs över precis allting och det råder stort behov av att kratta. Eller krafsa, som jag försöker göra, för att behålla lite biomassa som luckrar upp jorden i rabatterna. För att inte tala om gräsmattan, men den kör vi med motorgräsklipparen så fort gullvivorna har blommat över. Då finfördelas de sista löven och gräset behöver ingen gödning.

I alla fall. Ett sådant här år när jag har berövats halva våren och dessutom fortfarande inte har min fulla kraft tillbaka, så ser det ju värre ut än vanligt. Men idag lyckades jag i alla fall krafsa av det värsta ur den rabatten, plus klippa ner lite gamla fröställningar och städa bort det värsta på ett par ställen till. Men skulle behövt dra upp en del gräs och ogräs ur rabatterna, och klippt ner ytterligare lite saker, vilket jag bara fick låta vara. Orkade inte.

Men det ser ut som om jag valde rätt växter till rabatten, för allt verkar komma upp där det stod i somras. Behöver bara komplettera med lite sommarblommor så småningom. Och alla vårblommorna som kommer upp precis där de vill i rabatter och gräsmatta, de står där och lyser så tacksamt år efter år. Bara man krafsar lite runt dem, så de syns...

1 kommentar:

Neurotic Kitten sa...

Har också varit ute i trädgården i dag. :)