20150430

Valborg. Del 61/100

Valborgsmässoafton är ju egentligen ingen "afton" = helg, men lite festlig ändå.
Själv har jag firat genom att jobba, ta en paus för att kolla ögonen hos optikern (mitt synfel har försvagats, så visst behövde jag nya glasögon..) och försöka få tag i vita knästrumpor. Det kan inte finnas något plagg som är så ute som vita knästrumpor! Jag trodde ju att jag hade kvar de jag använde senast jag hade min folkdräkt, men nej då. Jag jagade genom alla centrala Skövdes kläd- och underklädesbutiker men hittade bara ett par halvhöga naturvita lite tjockare strumpor till slut. Ja ja, ingen kommer väl att titta på mina fötter på lördag-söndag.

Efter jobbet firade vi lite hemma med yngste och äldsta med familj. Ost- och skinkan och sedan (spanska) jordgubbar med glass. Sonen försöker lära sin systerdotter vad dagen heter: ett jättestort djur i havet och så ett slott som riddarna bor i...

Just nu pågår kommunens firande borta i stadsparken, några hundra meter norrut från där jag sitter. Men orken tog lite slut.

Så mannen fick gå iväg själv och sonen drog till en tillfälligt hemmavarande kompis medan jag blev sittande där jag satt... Det kommer väl fler valborgsfiranden.

I morgon är det stort släktkalas för den nybakade 80-åringen. Så jag ska väl vila ikapp mig lite och sätta på nagellacket.

Inga kommentarer: